Starten met take away

Checklist: Starten met afhaalmaaltijden (1)

Het Coronavirus heeft ervoor gezorgd dat we een heel andere economie hebben gekregen. Het is niet voor niets zo dat er altijd wordt gesproken over ‘het nieuwe normaal’. Een van de sectoren die erg veel veranderingen heeft moeten doorstaan is de horecasector. Om ervoor te zorgen dat deze bedrijven niet omvallen zijn er steeds meer horecazaken die ervoor kiezen om een take away concept te hanteren. Door middel van een dergelijk concept zal je in staat zijn om alsnog je eten aan de mensen te brengen. Waar moet je op letten bij het starten met afhaalmaaltijden? Om hierachter te komen is het handig om snel verder te lezen. We hebben het wat makkelijker voor je gemaakt door hieronder een checklist voor je op te nemen!

1. Maak een ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is een van de belangrijkste dingen waar je op moet letten voor elke nieuwe onderneming. Dit is dan ook niet anders als het aankomt op het beginnen met afhaalmaaltijden voor jouw zaak. Door bepaalde vragen te beantwoorden en door een plan op te stellen zal je in staat zijn om voorzien te zijn van doelen waar je naartoe kunt werken. Dit maakt het ook nog eens mogelijk om in contact te komen met investeerders als je hier zelf niet het kapitaal voor hebt. Je hebt een sterk concept nodig bij het opstarten. 

2. Stel een menu op

Creëer vervolgens een voorbeeldmenu als onderdeel van je businessplan nadat je je hebt gevestigd op je concept. Je menu is ongetwijfeld het belangrijkste onderdeel voor je afhaalmaaltijden. Wij raden je aan om na te denken over gerechten die wel een beetje makkelijk bezorgd kunnen worden. Je zal namelijk moeten werken met ofwel dozen ofwel bakjes. Het eten moet er op een aantrekkelijke manier uit kunnen zien. Door te kijken wat je wel en wat je niet kunt bezorgen is het een stuk eenvoudiger om ook een menu op te stellen voor jouw afhaalmaaltijden. 

Horeca starten checklist

De #1 horeca checklist

3. Sta stil bij de openingstijden

Ook is het super belangrijk om te denken aan de openingstijden die je zal gaan hanteren voor jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld eten maakt voor mensen die op kantoor werken, is het onwaarschijnlijk dat je voor 8.30 uur of na 18:00 eten zal kunnen verkopen. Dit is nu eenmaal niet de tijd waarin de mensen op kantoor op zoek zijn naar eten. In een woonwijk is dit weer anders. Hier ben je namelijk gericht op het voorzien van maaltijden voor gezinnen en jongeren die in de avond op zoek zijn naar een lekker hapje. Hierdoor zal je dus in de avond open moeten zijn. Ook kan je in het weekend open zijn van bijvoorbeeld 13.00 tot 22.00 uur. Als je in het centrum van de stad actief wilt zijn kan je ervoor kiezen om juist echt in de nacht maaltijden te bezorgen. Dit is voor de mensen die thuiskomen na het stappen en die zin hebben in wat te eten.

4. Sluit de juiste verzekeringen af

Net als bij ieder ander bedrijf is het heel belangrijk om de juiste verzekering te hebben voordat je zomaar een zaak opent. Veel verzekeraars bieden gespecialiseerde afhaal verzekeringen aan om het leven gemakkelijk te maken. Dit type verzekering omvat over het algemeen een publieke aansprakelijkheidsverzekering, een werkgeversaansprakelijkheidsverzekering, een opstalverzekering, een voorraad- en inboedelverzekering en zelfs een bedrijfsonderbreking verzekering. Controleer natuurlijk wel goed of de verzekering ook echt aansluit aan jouw behoeftes. Zo kan het zijn dat je bepaalde onderdelen of verzekeringen moet toevoegen om je voertuigen te voorzien van een verzekering indien je ervoor kiest om het eten ook bij de mensen thuis te bezorgen.

5. Kies de juiste locatie

Welk product je ook aanbiedt, je zal een juiste locatie moeten als je succes wilt hebben met je afhaalmaaltijden. Waar je jouw zaak moet openen hangt echt volledig af van het eten wat je wilt gaan maken voor de mensen. Het heeft geen zin om een broodjesservice aan te bieden in bijvoorbeeld een woonwijk. Als je een locatie in gedachten hebt moet je ervoor zorgen dat het eten past in de omgeving. Mochten er bijvoorbeeld veel kantoren in de regio te vinden zijn dan kan je eten maken wat past bij de medewerkers van deze bedrijven. Denk  ook aan de parkeervoorzieningen en aan je directe concurrentie. Als je de lunch wilt maken voor kantoormedewerkers dan zou je de concurrentie aan moeten gaan met een eventuele cateraar. Hier moet je je wel bewust van zijn.

Bekijk zeker ook dit artikel met nog meer tips over het starten met afhaalmaaltijden dan ben je volledig geïnformeerd.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2024]