Winkel en webshop, een gouden combinatie

winkel en webshop

Winkel en webshop, een gouden combinatie

Hoewel er heel veel winkels en webshops te vinden zijn in de wereld, zijn er nog altijd maar weinig ondernemers die beide aspecten weten te combineren. Dit laat zien dat er echt kansen worden laten liggen door deze ondernemers.

Het is namelijk zo dat het hebben van een fysieke winkel in combinatie met een webshop dé gouden combinatie is voor jouw bedrijf.

Benieuwd waarom een omni-channel concept zo belangrijk is? Lees dan snel verder, in dit artikel hebben we namelijk de belangrijkste informatie voor jou op een rijtje gezet. Door dit goed door te nemen weet je binnen no-time waarom ook jij zou moeten starten met een webshop naast je reguliere shop!

Het belang van een webshop

Laten we eerst eens kijken naar het opzetten van een eigen webshop. Waarom is het zo handig om er een te hebben?

We zien dat er de laatste tijd steeds meer bedrijven kiezen voor een omni-channel concept. Zoals je wel aan de naam kunt zien draait het hier om het gebruik van meerdere kanalen voor het aanbieden van producten of diensten.

Precies, hier kan je denken aan een webshop naast je fysieke winkelaanbod. Omni-channel is een multi-channel aanpak van de verkoop die gericht is op het bieden van een naadloze klantervaring. Of de klant nu online winkelt vanaf een mobiel apparaat, een laptop of in een fysieke winkel. Met deze aanpak zorg je ervoor dat de klant altijd weer terecht kan bij jouw producten. 

Volgens Harvard Business Review gebruikt 73 procent van alle klanten tijdens hun kooptraject meerdere kanalen. Pas als de klant zoveel mogelijk informatie uit verschillende bronnen heeft verzameld om zijn aankoopbeslissing te ondersteunen, zal hij besluiten om bij een retailer te kopen.

Dit laat dan ook echt zien hoe belangrijk het is om over een webshop te beschikken voor jouw bedrijf. Zonder een webshop zal je altijd achterlopen op de bedrijven die wel over een webshop beschikken. Zoals je straks zult zien zitten er veel voordelen aan een eigen webshop laten bouwen

Ontvang de #1 webshop checklist

Waarom ook kiezen voor een webshop?

Goed, een webshop is dus echt ontzettend belangrijk. Al helemaal in deze bijzondere Coronatijden. Wat je alleen nog niet weet is wat de concrete redenen zijn om ook te kiezen voor een webshop voor naast de fysieke winkel. Om het weer even wat makkelijker te maken hebben we hieronder de belangrijkste redenen voor je onder elkaar gezet waarom ook jij zou moeten kiezen voor een eigen webshop:

Je zorgt voor een betere klantervaring

De eerste reden waarom ook jij zou moeten kiezen voor een webshop naast je fysieke winkel is het feit dat je kunt zorgen voor een betere ervaring voor de klant. Volgens een onderzoek van UC Today willen 9 van de 10 consumenten een omni-channel ervaring met een naadloze service tussen de verschillende communicatiemethoden. Naarmate het aantal kanalen toeneemt, neemt ook de behoefte aan een naadloze integratie van het ene kanaal naar het andere toe. Of het nu gaat om een sociale advertentie, een e-mailnieuwsbrief, een mobiele pushmelding of een conversie met je chatbot. Door je kanalen beter te verbinden wordt de consument in staat gesteld om met een bedrijf te communiceren op een manier die voor hem of haar natuurlijk aanvoelt.

Je kunt makkelijker gegevens vergaren over de klant

Een ander voordeel is dat jouw bedrijf in staat zal zijn om de klanten te monitoren over alle kanalen die het gebruikt. Dit maakt het makkelijker om de voorkeuren van de klant te begrijpen en om echt te zien wat de klant wilt met jouw bedrijf. Zo kan je bijvoorbeeld zien welke producten ze hebben bekeken, welke aanbiedingen ze hebben aangeklikt en hoe lang ze eigenlijk hebben doorgebracht op de site. Dit maakt het mogelijk om de communicatie en de promoties die met elke klant worden gemaakt volledig op maat te maken. Dit zorgt er ook weer voor dat de ervaring van de klant zal verbeteren.

Je kunt online en offline naar elkaar toe halen

Het is vandaag de dag echt niet meer genoeg om enkel online of offline aanwezig te zijn. Je moet ervoor zorgen dat je het beide hebt en dat alles met elkaar verbonden is. Het doel zou niet verkopen in een specifiek kanaal moeten zijn. Je zou er juist voor moeten zorgen dat de klant zowel offline als online producten kan bestellen van jouw bedrijf. Sommige fastfoodketens zoals McDonald’s bieden hun klanten kortingen en promoties aan via hun mobiele apps. Hier kunnen ze vervolgens van profiteren door hun smartphone aan het personeel te laten zien in de fysieke winkels. Dit type interactie verbetert de relatie met klanten en zorgt ervoor dat de offline en online winkel beter naar elkaar toekomt.

winkel en webshop groei

Je kunt je winkel efficiënter inrichten dan voorheen

Door klanten de mogelijkheid te bieden om producten te bestellen via elk soort kanaal zal je in staat zijn om je winkel een stuk efficiënter in te kunnen richten. Dit houdt onder andere in dat je de zichtbaarheid van je producten en promoties aanzienlijk kunt verbeteren ten opzichte van voorheen. Vergeet niet dat 81% van de consumenten kanalen en websites vergelijken voordat ze naar de fysieke winkel gaan. Door meerdere kanalen in te richten geef je de klant de mogelijkheid om nog eenvoudiger op te zoeken omtrent jouw bedrijf. Ook dit zal de ervaring en de omzet weer ten goede komen. 

In deze Coronatijden is het hanteren van een omni-channel concept echt ontzettend belangrijk. Zonder in te springen op deze trend weet je zeker dat je achter zult blijven op de rest van je concurrenten. Mocht je als online ondernemer nog meer te weten willen komen over de beste tips en tricks voor het opzetten van een succesvol bedrijf dan kan je hier op de site nog veel meer handige artikelen vinden die je zeker even door zou moeten nemen. Voor het ontwikkelen van een succesvolle webshop is het tevens mogelijk om even contact met ons op te nemen. Ons team kan namelijk ieder bedrijf van een professionele webshop voorzien!

Picture of Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]