Omnichannel e-commerce en zijn voordelen

Omnichannel verkopen

Omnichannel e-commerce en zijn voordelen

De kans is aanzienlijk groot dat je wel eens een keer van de term omnichannel e-commerce hebt gehoord, je bent immers niet voor niets bij dit artikel terecht gekomen. We zien dat er nog altijd een hoop onduidelijkheid bestaat als het aankomt op het toepassen van omnichannel e-commerce. Om dit probleem te verhelpen hebben we in dit artikel het nodige voor je op een rijtje gezet. Van de vraag wat omnichannel e-commerce is tot aan de voordelen die het je kan bieden, alles komt aan de orde!

Wat is omnichannel e-commerce?

Zoals je wel aan de term kunt zien is omnichannel e-commerce gericht op het aanbieden van verschillende mogelijkheden aan de klant om een verkoop te maken binnen het bedrijf. Om te zien wat omnichannel e-commerce precies inhoudt is het van belang om te kijken naar een regulier bedrijf. Een normale webshop heeft maar een kanaal, je plaatst een bestelling via de website. Bij een webshop wat doet aan omnichannel e-commerce ligt dit echter anders. Naast de webshop kan je bijvoorbeeld ook producten kopen via Facebook, Instagram of via een online marktplaats als Bol.com. De omnichannel e-commerce zorgt er voor dat men vanuit één centraal beheer punt op al deze verschillende plaatsen kan verkopen. Dit maakt het mogelijk om de product omschrijvingen overal hetzelfde te houden en om de voorraad volledig up to date te houden. 

Facebook shopping verbinden met een webshop
Verkopen via ebay

De voordelen van omnichannel e-commerce

Vandaag de dag zijn er steeds meer bedrijven die aan omnichannel e-commerce doen. Dit komt voornamelijk door de vele voordelen die het te bieden heeft. We hebben het wat makkelijker voor je gemaakt door de belangrijkste voordelen hieronder op een rijtje te zetten. Zo weet je precies wat omnichannel e-commerce voor jouw bedrijf kan betekenen.

  • Je hebt een aanzienlijk grotere doelgroep dan voorheen

Het grootste voordeel van omnichannel e-commerce is natuurlijk het feit dat je een veel grotere doelgroep hebt dan voorheen. Doordat je actief bent op verschillende kanalen zal het een stuk eenvoudiger zijn om de klant te bereiken. Zo biedt alleen social media je al de mogelijkheid om miljoenen (en zelfs miljarden) mensen te bereiken. 

  • Het houdt je data up to date

We hebben al kort vermeld dat omnichannel e-commerce wordt beheerd vanuit een centraal punt. Dit maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier te zorgen voor data die volledig up to date is. Als er een bepaalde prijswijziging plaatsvindt dan kan je deze middels omnichannel e-commerce eenvoudig doorvoeren voor alle verkoopkanalen. Dankzij deze aanpasmogelijkheden weet je zeker dat je klant de juiste informatie zal zien over het product. 

  • Je SEO waarde kan erg snel toenemen

Een laatste voordeel van omnichannel e-commerce is dat het een goede invloed kan hebben op de SEO waarde van je website. Wanneer je namelijk ook verkoopt via Instagram of Facebook is het mogelijk om door te linken. Deze interne links zullen zorgen voor een hogere SEO waarde voor het bedrijf, dit komt zeker van pas.

Verkopen op meerdere platformen?

Er zijn heel wat verschillende mogelijkheden om je producten aan te bieden aan je klanten. Omnichanel e-commerce biedt veel mogelijkheden binnen verschillende marketplaces. Gelukkig schreven we voor elk van deze mogelijkheden een passend artikel zodat je niet hoeft te zoeken naar de antwoorden. Bekijk hieronder de mogelijkheden:

Picture of Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]