Met het starten van je dropship-bedrijf, is het selecteren van welke producten je wilt verkopen één van de moeilijkste keuzes die je moet maken. Elke beslissing kan van grote invloed zijn. Daarom is het belangrijk dat je zoveel mogelijk weet over de verschillende wijzes van dropshippen.
Traditioneel dropship-model
Het traditionele dropship-model draait meestal om het verkopen van grote hoeveelheden van goedkope producten. Het nadeel van goedkope producten verkopen is dat de winstmarge per artikel erg laag is. Vandaar dat het belangrijk is om grote hoeveelheden te verkopen.
Deze goedkope producten zijn vaak impulsaankopen, ze worden gekocht zonder al te veel over na te denken. Bij impulsaankopen draait alles om emoties en gevoel, in plaats van logica en planning. Het is de plotse beslissing om iets te kopen nadat je opeens een product ziet verschijnen. Denk maar aan de laatste nieuwe gadgets of andere unieke producten die je niet zomaar in de winkel vindt.
Impulsproducten zijn alleen effectief bij het traditionele dropship-model aangezien het zeer betaalbare producten zijn.
WEETJE: Wil je je impulsaankopen verhogen? Kies dan voor de juiste niche. Bijvoorbeeld “huisdieren”, mensen hebben alles over voor hun huisdier, van een speciaal slaapbedje tot een fontein als waterbak.
Het traditionele dropship-model wordt ook wel “low-ticket dropshipping” genoemd. Maar zoals de titel al verraad, gaat dit artikel over “high-ticket dropshipping”.
Ontvang de #1 dropshipping checklist
Wat is high-ticket dropshipping?
In tegenstelling tot low-ticket dropshipping, is high-ticket dropshipping het dropshippen van dure producten. Het enige verschil is dus de prijs – en daarmee ook de winstmarge – van het product dat je verkoopt. Verder is er geen vaste definitie voor de prijsklasse.
Wat zijn de voordelen van high-ticket dropshipping?
Het voordeel van high-ticket dropshipping is dat je veel minder producten moet verkopen om dezelfde winst te behalen als bij het traditionele dropship-model.
Een voorbeeld ter illustratie:
Bij “high-ticket dropshipping” moet je minder verkopen, en verdien je meer geld. Aangezien je minder bestellingen ontvangt, moet je minder bestellingen verwerken en heb je meer tijd voor andere dingen. Bovendien als je minder klanten hebt, kan je een zéér kwaliteitsvolle klantenservice bieden.
Ook op vlak van marketing en het promoten van je producten, kost het je minder geld. Want om 10 stuks te verkopen moet je minder adverteren dan om 1000 stuks te verkopen.
Een voorbeeld ter illustratie:
Wat zijn de nadelen van high-ticket dropshipping?
Natuurlijk is high-ticket dropshipping niet altijd de meest winstgevende strategie. Er zijn ook minpunten aan verbonden. Zoals eerder besproken moet je misschien wel minder hoeveelheden verkopen MAAR is dit niet persé gemakkelijker…
Geen impulsaankopen
In tegenstelling tot low-ticket producten zijn high-ticket producten GEEN impulsaankopen. Je kan niet inspelen op de emotie van je klant, en ze gaan waarschijnlijk eerst heel wat opzoekwerk uitvoeren om de beste prijs te vinden. Vooraleer ze beslissen om te bestellen bij jou kan er heel wat tijd tussen zitten.
Kortom, ondanks dat je minder moet verkopen, kruipt er meer tijd in het opbouwen en onderhouden van duurzame klantrelaties.
Hoger risico
Met high-ticket dropshipping is je winst hoger maar daarmee ook de risico’s. Stel, het product is niet goed en wordt door de klant teruggestuurd, dan kan het zijn dat jij het product in opslag moet houden (tenzij je dit met je leverancier regelt). Hier komen extra kosten aan te pas, je moet je klant terugbetalen, eventueel opslag voorzien, … enz. (PS dit is ook nog eens moeilijker bij een grote dure matras dan bij een klein goedkoop GSM hoesje)
Verder is het vinden van geschikte leveranciers veel moeilijker. Omdat het gaat over duurdere producten en je klanten meer geld betalen, dien je op zoek te gaan naar;
- Kwaliteitsvolle producten (indien nodig met een Europees keurmerk)
- Betrouwbare leveranciers met een goede reputatie (snelle verzendtijd, verpakking, …)
TIP: Je kan je beter beperken tot Europese leveranciers zodat de bestelling snel verwerkt kan worden en je klant niet een maand op zijn bestelling moet wachten.
Professionele webshop
Tot slot is het heel belangrijk om over een professioneel uitziende webshop te beschikken. Als iemand €1000 euro gaat spenderen, gaat hij/zij dit niet doen bij een onoverzichtelijke webshop waar geen moeite is ingestoken, of niet makkelijk in gebruik is. Door je webshop een uniek professioneel design te geven, win je al een stukje vertrouwen van de klant!
Ontvang de #1 dropshipping checklist
Een combinatie van low-ticket en high-ticket dropshipping? Samenvatting
Beide bedrijfsmodellen van dropshipping hebben hun voor- en nadelen. Als je het aan mij vraagt, complementeren ze elkaar. Als je beide soort producten verkoopt creëer je een win-win situatie.
Zonder high-ticket producten ga je moeilijk een mooi bedrag verdienen. Aan de andere kant helpen low-ticket producten je om meer personen in je “sales funnel” (= aankooptrechter) te krijgen. Hoe komt dit? Als ze al eens besteld hebben bij jou, zijn ze eerder geneigd om later ook een duurder product te kopen van jou. Zo kan je dus aan “upselling” doen.
“Een upsell is een verkoopstrategie waarbij je probeert een duurder product aan de klant te verkopen.”
Aangezien het kopen van duurdere producten vaak een investering is, is er vertrouwen nodig. Dit vertrouwen kan je opbouwen door bij het verkopen van low-ticket producten, een uitstekende klantenservice te bieden, en achteraf de klantrelatie te onderhouden. Nu je de verschillende modellen kent, ben je nog beter voorbereid om aan je dropship-droom te beginnen! Succes.