Wat is de impact van offline marketing voor jouw webshop?

Offline advereten

Wat is de impact van offline marketing voor jouw webshop?

Offline marketing voor een online platform, een vreemde gedachte? Absoluut niet! Veel webshops ontstaan uit fysieke winkels die zoeken naar een nieuw verkoopkanaal.

Je beschikt dus al over een klanten die jouw winkel weten te vinden, maar mogelijks niet bewust zijn van jouw webshop. Ook voor nieuwe webshops die geen fysieke winkel hebben kan offline marketing een krachtig kanaal zijn. Hieronder kan je enkele voorbeelden vinden van sterke offline marketing kanalen.

Wat is het verschil tussen online en offline marketing?

Online marketing is zoal het woord zegt allemaal online. Veel voorkomende voorbeelden hiervan zijn SEO, Facebook advertenties, Google advertenties of de advertenties die je ziet als je een nieuwssite bezoekt, ook wel display advertenties genoemd. Je kan de advertenties enkel zien wanneer je verbonden bent met het internet. Een zeer krachtige tool tegenwoordig omdat er steeds meer mensen toegang hebben tot het internet op dagelijkse basis.

Het grote nadeel is dat je jouw beperkt tot het moment dat klanten online zijn. Wist je dat potentiële klanten ongeveer 7 raakpunten nodig hebben met jouw zaak voor ze overgaan tot het kopen van een product? Best veel, niet? Je kan deze raakpunten creëren op verschillende manieren, langs de ene kant online marketing en langs de andere kant inzitten op offline marketing. Hier geef ik jouw graag enkele voorbeelden van hoe je deze raakpunten bereikt.

1. Gebruik je fysieke winkel als reclame voor je webshop

Heb je een fysieke winkel? Super, gebruik deze dan zeker als uithangbord voor je webshop. Een leuke affiche hangen op de ramen met een link naar jouw webshop kan veel klanten al informeren over je webshop.

Neem nu aan dat een klant van jou naar je winkel wilt komen voor een product te kopen, maar hij komt voor gesloten deuren te staan … Lastig scenario. Je loopt hiermee mogelijks een verkoop mis.

Bij het voorbijwandelen ziet de klant de affiche hangen met de link van jouw webshop. De klant kan nu op zijn gsm surfen naar jouw webshop en de bestelling online plaatsen, ideaal toch! De klant heeft bereikt wat hij wou, een product kopen, en jij bent geen bestelling misgelopen.

2. Krijg een plaatsje in de lokale kranten

Ik hoor je al denken: “weet je wel wat dat kost?”. Ja hoor, advertentieruimte in een krant of magazine kan behoorlijk oplopen van prijs. Focus daarom op de lokale krantjes. De journalisten van de kranten zijn voortdurend op zoek naar unieke verhalen in de omgeving waarover ze een artikel kunnen schrijven. Heb jij een uniek verhaal, verkoop je een speciaal product of heb je zotte toekomstplannen? 

adverteren in kranten

De journalisten horen het graag. En daarbovenop is het vaak gratis! Zoek op welke journalisten er schrijven voor het krantje dat voor jou relevant is en stuur hun een mail over jouw verhaal. Voor je het weet ben jij de ster van de volgende uitgave.

3. Ontmoet potentiële klanten op een beurs of evenement

Verkoop je streekproducten dan is de jaarmarkt van de buurt al een perfect evenement om een standje te bemannen. Naast evenementen zijn beurzen ook een ideale plaats om je zaak in de kijker te zetten. Dit moet zeker niet op een Autosalon of Batibouw. Een kleine niche beurs in jouw sector heeft waarschijnlijk meer impact, aangezien de bezoekers allemaal potentiële klanten zijn. Toon in jouw stand je beste producten en bezorg geïnteresseerden zeker een naamkaartje met de URL van je webshop op.

Ontvang de #1 webshop checklist

4. Creëer creatieve advertenties in de straten

Komen jouw klanten vaak op dezelfde plaatsen samen? Bijvoorbeeld je verkoopt hondenvoeding, de kans is groot dat jouw klanten regelmatig naar het park gaan om hun hond uit te laten. Plaats dan een creatieve advertentie in het park zodat potentiële klanten je advertentie zien tijdens hun wandeling. Hier zijn enkele voorbeelden van leuke advertenties:

Offline reclame
Reclame op bank

5. Maak een reclamespotje voor radio of televisie?

Adverteren op televisie of jouw favoriete radiozender klinkt zeer duur. Maar in realiteit zijn er zeer uiteenlopende prijzen voor. Adverteren om 23u op een regionale radiozender is uiteraard veel goedkoper dan je spotje laten spelen om 17u op Studio Brussel.  Dit is exact wat een klant van KMO Shops heeft gedaan om zijn webshop te promoten. Hij brengt zijn nachtwinkelproducten aan huis. Het ideale moment voor reclame is voor hem dus in de avond/nacht. Misschien kan jij ook wel adverteren op een goedkoper tijdstip?

6. Wordt het uithangbord van jouw webshop

Al eens nagedacht hoeveel mensen je dagelijks ziet? Dan bedoel ik niet de bubbel van nauwe contacten die we nu mogen zien, maar al de mensen die je dagelijks tegenkomt. Een voetganger die je voorbij wandelt, een fietser die je kruist, een autobestuurder die naast je staat te wachten aan een rood licht, de bakker die je voorziet van lekkere pistolets en zo veel andere mensen. Mogelijks allemaal potentiële klanten van jouw webshop, maar de kans is groot dat ze niet eens weten dat je een webshop hebt.

Wees daarom trots op jouw bedrijf en plak een reclame sticker op je auto, hang een vlaggetje met je logo en webadres aan de bagagedrager van je fiets en maak leuke T-shirts met je logo op. Op deze manier kan je veel mensen bereiken. Misschien dat je familie of vrienden ook wel zo’n vlaggetje aan hun fiets willen hangen? Een kleine kostprijs maar goud waard voor een ondernemer.

Heb je graag nog meer tips over hoe je jouw webshop kan promoten? Dan hebben we een reeks interessante blogs en tips voor jou. Krijg een betere SEO score of ontdek onder andere de voordelen van Hotjar in onze blogs.

Wil je binnenkort zelf een webshop laten maken of heb je nog enkele vragen? Contacteer ons en we helpen je graag verder.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]