Voordelen van een webshop: waarom jij er ook één zou moeten beginnen!

Mijn webshop

Voordelen van een webshop: waarom jij er ook één zou moeten beginnen!

We kunnen het niet ontkennen: tegenwoordig gaan steeds meer mensen online op zoek naar hun producten. Ze zijn slechts enkele klikken verwijderd van hun favoriete artikelen én kunnen dat voortaan op elk moment van de dag vanop de zetel in hun pyjama. Hoog tijd om ook even over jouw (toekomstige) webshop na te denken! 

Een webshop: wat is het en waarom starten

Wat is een webshop? Wel, via een webshop of webwinkel verkoop je producten online of kan je online bestellingen opnemen. Deze commerciële handel via het Internet wordt ook wel “e-commerce” genoemd.

Op je webshop plaats je je verschillende artikelen met een omschrijving en met één of meerdere foto’s, zodat potentiële klanten exact weten wat ze kunnen verwachten. Vervolgens kunnen zij dan eenvoudig een product selecteren en dit aankopen. De producten kunnen dan afgehaald worden in de winkel, verstuurd worden naar een afhaalpunt of rechtstreeks bij de klant thuis geleverd worden.

Artikelen verkopen via een webshop is een ongelofelijke trend! Meer en meer mensen kopen online. Bovendien is een webshop 24/7 geopend en voor iedereen toegankelijk! Via een webshop kan je veel meer mensen bereiken Heb je al een winkel? Zie een webshop dan als een extra verkoopkanaal om ook een groter publiek te bereiken. Wil je beginnen met een webshop? Dat is handig, aangezien je opstartkosten veel lager liggen! 

De belangrijkste voordelen van een webshop lichten we nog even voor je toe! 

Webshop starten checklist

De #1 webshop checklist

De 4 grote voordelen van een webshop

1) Ga mee met de trend

E-commerce is dé grote trend van het moment! Enkele cijfers om dat te illustreren:

Deel van de webpopulatie dat al eens online gekocht heeft
80%
Percentage van de online uitgaven
België 18%
Nederland 24%
E-commerce groeit: tussen 2017 en 2018 zien we een stijging van
België 17%
NL 10%

De Belgische e-commerce ligt nog niet op hetzelfde niveau als de buurlanden, maar is nog steeds volop aan het groeien. Men verwacht dat deze binnen enkele jaren op hetzelfde niveau van de buurlanden ligt. In België telt men 20.000 webshops, terwijl er in Nederland zo’n 40.000 geopend zijn. Voor een klein land als België doen we dat nog niet zo slecht. In de wereldwijde e-commerce verwacht men een stijging van 13 tot 25%.

Waarom een webshop starten? Omdat marktonderzoek uitwijst dat er een groeiende markt open ligt en je op trends moet inspelen. Omdat als je het niet doet, je uit de boot zal vallen.

Wilde je altijd al een webshop starten, dan is het nu het moment. Grijp je kans en laat een professionele webshop bouwen

Hoewel er een algemene trend naar e-commerce plaatsvindt, zal de markt nooit 100% uit e-commerce bestaan. Online winkelen is een trend, maar vrees niet dat er op termijn geen winkels meer zullen zijn. Winkelen is leuk, mensen zullen dat blijven doen. 

Een mooi voorbeeld hiervan is Coolblue, dat opgestart is als een webwinkel. Al snel zagen ze het belang van een fysieke winkel in. Vanaf dat moment openden ze meer en meer winkels, waaronder ook in België. 

Ook het ‘onder de mensen komen’ kan nooit door een webwinkel vervangen worden. Winkeliers hoeven deze trend dus niet te vrezen. Een deel zal afhaken, maar een heel groot deel zal gewoon naar je winkel blijven gaan. Omdat het leuk is!

Gratis E-book

De #1 webshop checklist

2) 24/7 toegankelijk

Alvorens er verder op in te gaan: 24/7 toegankelijk staat niet gelijk aan méér werk, laat dat duidelijk zijn! 

Openingsuren? Dat kent een webshop niet! Een webshop is altijd open!  Zeker als je klanten overdag gaan werken, is het handig dat ze ‘s avonds nog snel iets online kunnen kopen. Klanten hoeven zich voortaan niet meer te verplaatsen en kunnen eender wanneer hun producten aankopen.

Openingsuren

Dat betekent echter niet dat je non-stop moet werken. Integendeel, ‘s ochtends staan de bestellingen klaar zodat jij deze op rustige momenten tijdens je werkuren kan afwerken. Als jij stopt met werken, kunnen mensen nog steeds bestellingen plaatsen die jij dan weer ‘s ochtends kan klaarmaken. 24/7 klinkt als veel werk, maar dat is het niet! Zie het eerder als werk om rustige momenten op te vullen.

Als ondernemer kan je dus via een webshop zelfs geld verdienen wanneer je slaapt!

3) Groter doelpubliek bereiken

Voortaan kan jij je producten niet enkel in je dorp of stad verkopen, maar in heel Vlaanderen, heel België, misschien aan buurlanden of zelfs wereldwijd! Door naast een winkel een webshop te openen, kan je een veel groter publiek bereiken. Met een webshop kan je namelijk veel meer mensen bereiken dan met een fysieke winkel. Dankzij een webshop kan je niet enkel in jouw regio verkopen, maar zou je bijvoorbeeld naar heel Vlaanderen kunnen uitbreiden! Mensen hoeven zich voortaan niet meer te verplaatsen om jouw winkel te bezoeken. 

4) Goedkoop en snel opstarten

Heb je reeds een winkel? Zie een webshop dan als een extra (goedkoop) verkoopkanaal om een ruimer publiek aan te spreken. 

Heb je echter nog geen bedrijf? Via een webshop kan je goedkoop en snel jouw bedrijf opstarten! Je (opstart)kosten liggen veel lager. Je moet namelijk geen pand huren, geen maandelijkse elektriciteitsrekening betalen,.. 

TIP: Een webshop kan ook de start zijn om zo kapitaal en bekendheid te winnen, zodat je op termijn je eigen winkel kan openen!  

Bijkomende voordelen

Webruimte is nagenoeg onbeperkt, waardoor je een ruimer assortiment kan aanbieden. Als je gebruik maakt van dropshipping, is het zelfs niet nodig om een voorraad te hebben! 

Verder kan je eenvoudig een heleboel gegevens over je klanten verzamelen. Klanten moeten immers hun gegevens opgeven bij een bestelling. Zo weet je perfect wie je klanten zijn en kan je hen op de hoogte houden van nieuwe artikelen. Ook kan je klanten op basis van hun eerdere aankoopgeschiedenis gerelateerde of gelijkaardige producten voorstellen. Laat van je horen! Zo heb je meer kans dat jouw merk onthouden wordt. 

Webshop

Als klanten in je winkel zonder iets te kopen terug naar buiten gaan, weet je niet waaraan dat lag. Ook online verlaten mensen je webshop, al kan je zien waar en wanneer de meeste klanten afhaken. Via deze informatie kan je jouw webshop optimaliseren.

Conclusie

Een webshop heeft een heleboel voordelen. Een webshop in combinatie met een fysieke winkel heeft een nog groter voordeel: klanten die graag winkelen, springen bij je binnen terwijl zij die winkelen nooit leuk gevonden hebben voortaan online hun producten kunnen aankopen! Zo heb je het beste van twee werelden! Het is ook niet omdat webshops populair worden, dat winkels ineens minder aantrekkelijk worden. Doe dus verder zoals je bezig bent, maar denk ook eens na wat een webshop voor jouw winkel zou kunnen betekenen! 

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]