Handleiding voor webshops: hoe producten professioneel toevoegen

Webshop

Handleiding voor webshops: hoe producten professioneel toevoegen

Je wil een webshop die er professioneel uitziet, maar je hebt weinig tijd. Dit hoeft geen dilemma te zijn! Met beperkte tijd kan jij toch professioneel producten aan je webshop toevoegen! In dit artikel bespreken we hoe je producten snel, eenvoudig én toch professioneel op je webshop plaatst. 

Het allerbelangrijkste samengevat

Je kan je webshop oneindig uitbreiden: twintig foto’s bij elk artikel, een super gedetailleerde productomschrijving, video’s om het extra duidelijk te maken,.. Alleen is dat allemaal niet nodig. Een goede productpagina moet zeker een krachtige productnaam, een duidelijke productomschrijving en een goede foto hebben. Deze elementen zijn al voldoende om je klant de nodige informatie te bezorgen én zo tot kopen aan te zetten. Al de rest is uiteraard leuk om te hebben, maar zeker niet essentieel. 

Heb je weinig tijd? Bekijk dan zeker de eerste drie essentiële elementen. Met enkele eenvoudige tips kan jij namelijk een mooie productpagina in elkaar steken. 

Heb je tijd over of wil je toch een uitgebreide webshop? Dat kan ook! Helemaal onderaan geven we je mee wat je in dat geval kan doen! 

Een duidelijke productnaam opdat jouw producten gemakkelijk gevonden worden

Bij een productnaam komt niet erg veel kijken, toch is het een belangrijk onderdeel zodat klanten je producten snel kunnen vinden. Kies daarom een naam die helder je product beschrijft. 

Hoe schrijf je dan zelf een goede productnaam? Deze drie belangrijkste  elementen moeten er zeker in zitten:

  • Type product 
  • Benaming/merk
  • Belangrijk kenmerk (optioneel)

 

‘Apple AirPods met oplaadcase’ of ‘Hondenhok Delta wit hout’ zijn hier voorbeelden van. Je ziet het: het is helemaal niet zo tijdrovend en vrij eenvoudig! 

AirPod

Het is vooral belangrijk dat de naam iets zegt over het product. Woordgrappen of bijzondere namen vermijd je dus beter. Kies bijvoorbeeld voor “regenjas “ in plaats van “impermeabel” Als mensen dan op zoek gaan naar “regenjas” moeten ze jouw product gemakkelijk kunnen vinden. 

De ultieme productfoto(’s)

Houd er rekening mee dat klanten die online winkelen niet dezelfde ervaring hebben dan zij die naar je winkel afzakken. Online klanten kunnen het product immers niet aanraken, passen of testen. Met een goede foto kan je dit eenvoudig verhelpen. Het is hierbij belangrijk dat je foto’s er professioneel uitzien. Dit hoeft echter niet veel werk te kosten! 

Stap 1: Doorgaans is het mogelijk om professionele productfoto’s van je leverancier te bekomen. Ga zeker na of jouw leverancier deze foto’s ook ter beschikking stelt. Indien niet, kan je kijken of je de productfoto’s van de webshop van de concurrent kan halen. Dit zou je een hoop werk kunnen besparen!

Stap 2:  Als dat niet het geval is, kan je eenvoudig zelf professionele foto’s maken! Met minimale moeite kan je al een mooi resultaat verkrijgen! Je hebt bovendien enkel een statief en een smartphone nodig en je bent vertrokken! Met deze tips maak jij zelfs met een gewone smartphone – tegenwoordig kan je met elke smartphone scherpe foto’s maken – een professioneel uitziende foto! Het hoeft dus helemaal niet duur te zijn en er een fotograaf voor inhuren is ook niet nodig. 

Ontvang de #1 webshop checklist

TIP: Meerdere foto’s zijn zeker goed, maar helemaal niet nodig. De boodschap: beter 1 goede foto dan 5 slechte! 

Hoe productfotografie in zijn werk gaat om zo tot een professionele productfoto te komen:

1) Product mooi in beeld 

Zorg dat het volledige product in beeld is en dat je product in het midden van de foto staat. Zo leg je de focus op het artikel dat je verkoopt. 

Oorbellen

2) Consequente achtergrond

Wil je een witte, houten of rode achtergrond? Dat kan allemaal, als je ze maar niet soms de ene en dan weer de andere achtergrond gebruikt! Kies je om een stuk hout als achtergrond te nemen, gebruik deze achtergrond dan ook consequent bij je andere producten. Ook zo leg je de focus op het product en is de achtergrond geen afleidend element! 

3) Vermijd donkere ruimtes en schaduw rond het product

Hierbij kan een lichtbox je helpen! Voeg in de plaats daarvan reflecties toe om je product diepte te geven en het echter te doen overkomen. Doe dit echter enkel als je product frontaal staat. 

4) Extra: statief en lichtbox

Ga voor één super foto! Deze kan gemakkelijk met een smartphone gemaakt worden om een professioneel resultaat te verkrijgen. Wens je met een beperkt budget en tijd een WOW-effect te creëren? Met een statief voor je camera en een lichtbox bereik je al ontzettend veel én dat samen voor nog geen 100 euro!

Smartphone statief

TIP: Bij kleren is het belangrijk dat er geen rimpels in de stof te zien zijn en dat de textuur duidelijk zichtbaar is. Je maakt ook best gebruik van een model zodat klanten kunnen zien hoe het kledingstuk staat als iemand het aan heeft. Vermeld in dat geval de lengte en maat van het model om klanten een idee te geven van de maten.

Hoe het niet vs wel moet:

Op de eerste webshop kan je originele taarten bestellen die op een kinderfeestje in de smaak zullen vallen. Bij het zien van deze foto heb je echter niet veel zin deze taart te bestellen. Op deze onscherpe foto zie je een onduidelijke achtergrond die bovendien niet frequent toegepast werd. Ook zie je de reflectie van de camera. De taart van de tweede webshop ziet daarentegen veel aantrekkelijker uit. Je ziet een witte achtergrond, waardoor de taart de centrale aandacht krijgt. De eerste foto heeft misschien 10 seconden werk gekost en de tweede foto iets van een 30 seconden, maar het verschil in omzet is enorm!

TIP: Er bestaan verschillende eenvoudige apps om een achtergrond wit te maken of de foto op je smartphone eenvoudig te bewerken.

Er bestaan ook webshopmodules waarbij je een mobiele app op je smartphone kan installeren zodat je de foto’s rechtstreeks met je smartphone kan nemen om deze dan direct op je webshop te plaatsen. Dit is een enorme tijdsbesparing, aangezien je de foto’s niet eerst op je computer hoeft te zetten. Zo voeg je nog eenvoudiger productfoto’s aan je online winkel toe! 

Waarom is dit belangrijk? 

Een webshop laten maken met professioneel uitziende foto’s creëert vertrouwen in je merk, in je bedrijf én in je webshop. Het zegt dat jij een zaak met reputatie hebt. Heb je slechte productfoto’s, dan zouden klanten kunnen veronderstellen dat jij geen goede producten aanbiedt. Je wil niet dat klanten elders kopen alleen omdat je foto’s er niet leuk uitzien. Vandaar bovenstaande tips zodat jij op je webshop eenvoudig kan pronken met professionele foto’s!

Gratis E-book

De #1 webshop checklist

Een goede foto verbetert de online winkelervaring van jouw klanten. Ook zal jouw website hoger scoren in Google en zal er meer gekocht worden. Het loont dus zeker de moeite om wat meer aandacht aan je foto’s te besteden! 

De ideale productomschrijving

STAP 1:  Vertrek van de productfiches en informatie die je van je leveranciers krijgt. Deze kan je meteen op je website plaatsen waardoor je een heleboel tijd wint.

STAP 2: Heb je deze echter niet voorhanden om is deze niet volledig? Dan helpen onderstaande tips om toch eenvoudig tot een professioneel resultaat te komen! Met de perfecte productomschrijving ben je namelijk op de goede weg om je klanten te verleiden het product te kopen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw productomschrijving tot kopen aanzet? We geven je enkele tips voor de perfecte productomschrijving. 

webshop goed
Voorbeeld van een goede webshop

De inhoud van je productomschrijving

Houd er rekening mee dat je online klanten het product niet in het echt kunnen zien. Een productomschrijving is daarom in de eerste plaats bedoeld om klanten te informeren. Na het lezen van deze tekst moeten ze het gevoel hebben het product vastgepakt te hebben! 

Wat er zeker in je productbeschrijving moet staan: feiten, ook wel specificaties, attributen of technische eigenschappen van een product genoemd. Nemen we het voorbeeld van een camera, dan vermeld je onder andere het aantal megapixels van de camera en de grootte van de lens. Beschrijf verder hoe het product eruit ziet. Grijs met wit, stijlvol design,… Vermeld zeker ook welke items  meegeleverd worden. Is de oplader inbegrepen? 

Denk na over de informatie die je klanten zouden willen krijgen. Welke vragen hebben ze? Beantwoord deze in je tekst. Vermeld ook zeker de voordelen die het product biedt. 

Maak een leesbare tekst

Zorg er ook voor dat de tekst makkelijk leesbaar is. Werk daarom met een productnaam als titel, een opsomming om in één oogopslag te zien wat het product te bieden heeft, korte paragrafen en een professionele foto. Schrijf in je eigen woorden, net zoals je het product in je winkel aan een klant zou aanbevelen. ‘Je’, ‘gratis’ en ‘nieuw’ zijn woorden die jou een handje kunnen helpen. Bijvoeglijke naamwoorden, zoals ‘mooi’ en ‘handig’, zijn een plus. Beschrijf het product echter eerder objectief dan overdreven positief, dat geeft klanten meer vertrouwen in je webshop. Zorg er wel voor dat je je klanten enthousiast maakt voor het product! Verder bouw je best elke productpagina op dezelfde manier op en zorg voor jouw unieke huisstijl.

Extra’s die je webshop nóg beter maken

Doe dit echter enkel als je tijd over hebt. Je zal misschien wel meer verkopen, al is het niet in verhouding met de extra tijd die je erin zal moeten steken. Het is dus mooi meegenomen als je het kan doen, maar lichtjes overbodig. 

Extra: de mogelijkheid om contact op te nemen

Zorg er voor dat klanten contact met je kunnen opnemen als ze toch vragen hebben. Neem deze vragen dan op in de productbeschrijving, zodat het zeker voor iedereen duidelijk is. Als je productbeschrijving volledig is, zouden klanten normaal geen vragen meer mogen hebben. 

Extra: de ideale opbouw voor jouw productomschrijving

Als je meer tijd in de productomschrijving kan steken, bouw je deze best als volgt op. Begin met een korte en bondige samenvatting van het product. Zorg dat deze duidelijk is. Je kan bijvoorbeeld werken met een opsomming van de productkenmerken. Daarna pas komt de uitgebreide productomschrijving

Extra: artikelen in verschillende kleuren 

Heb je dat ene artikel in verschillende kleuren? Toon dan elke kleur! Hiervoor hoef je niet van elke kleur een andere foto te maken. Neem één foto en pas daarin de kleur aan, dat is al voldoende! 

Items in verschillende kleuren

Extra: veel informatie & gedetailleerde productinfo

Als je daarvoor tijd hebt, voeg je best een gedetailleerde omschrijving van het product toe, al is dat al eerder optioneel. Denk hierbij aan maten, kleuren, afmetingen, de gebruikte materialen,.. Hierbij is het belangrijk om je klanten voldoende informatie te geven. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter. Zo voorkom je dat klanten het verkeerde product bestellen of een ander beeld van het product hadden.

Extra: op weg naar de betaalpagina

Op basis van de beschikbare informatie en foto’s beslissen klanten of ze het producten al dan niet aankopen. Hebben ze alles gelezen en zijn ze overtuigd? Geef dan duidelijk aan hoe ze naar de volgende stap kunnen gaan, namelijk betalen! De betaalpagina moet overzichtelijk en eenvoudig in elkaar zitten. Daar worden immers de meeste bestellingen afgebroken. Wil je vermijden dat klanten daar afhaken? Lees dan dit artikel met tips hoe je dat kan vermijden!

Extra: vertrouwen in jouw bedrijf 

Klanten zullen pas bij je kopen als ze vertrouwen in je webshop hebben. Een aantrekkelijke webshop waarop ze makkelijk kunnen navigeren is reeds een eerst stap tot geloofwaardigheid. Daarnaast is het belangrijk om open te zijn. Wie zijn jullie? Wie zit er achter de webshop? Stel jullie voor en wees transparant. Ook dit helpt om vertrouwen te creëren. Daarnaast helpen product-beoordelingen van andere klanten om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. 92% van de online kopers kijken immers naar eerdere ervaringen van andere klanten voordat ze iets aankopen. Bied je klanten daarom de mogelijkheid aan om een beoordeling achter te laten. 

beoordelingen webshop starten

Extra: Uniek, menselijk, uitstraling

Waarin is jouw webshop uniek? Kijk daarvoor naar wat je grootste concurrenten doen en probeer iets unieks aan te bieden! Zorg ervoor dat jij iets méér te bieden hebt dan je concurrenten. Verder is het belangrijk om klanten het gevoel te geven dat ze bij mensen kopen en niet bij een bedrijf. Spreek je klanten daarom met ‘je’ aan en gebruik woorden die ook je klanten kennen. Daarnaast is de eerste indruk van jouw webshop belangrijk! De uitstraling van je webshop beslist namelijk of klanten er willen kopen of niet. Zorg voor een leuk design en een eigen huisstijl.

Voor diegenen die absolute perfectie willen nastreven

Je zou ook kunnen kiezen om met video’s te werken. Zo hebben klanten een nog concreter beeld van het product en wat het kan. Wil je helemaal professioneel overkomen? Ga dan voor 3D productfotografie, waarbij je het product vanuit alle hoeken kan bekijken!

Wat je zeker moet onthouden

Bij een goede webshop horen goede productnamen. Geef je producten een efficiënte naam zodat deze in Google snel gevonden kunnen worden. Ook een mooie, duidelijke en professioneel uitziende foto zal in je voordeel spelen. Verder is de productomschrijving erg belangrijk. Geef je klanten voldoende informatie, zodat ze het gevoel hebben het product gezien en vastgepakt te hebben. Wees echter eerlijk! Als je het product te goed voorstelt, kunnen klanten wel eens ontgoocheld worden en het product terugsturen. Vermijden dus! 

Naast deze essentiële elementen zijn er nog enkele extra’s die je webshop volledig zullen afmaken! Zo kan je bijvoorbeeld ook contactgegevens, beoordelingen van klanten en een gedetailleerde productinformatie aan je webshop toevoegen. Deze items zijn echter leuk om te hebben, maar niet uitermate belangrijk, dus focus je er niet te veel op als je daar geen tijd voor hebt. Ook bij het verzenden van producten is de verpakking nog een belangrijke factor.

Producten professioneel aan je webshop toevoegen hoeft dus helemaal niet veel tijd en geld te kosten. Zelfs met beperkte middelen kan jij aan de slag gaan! Zo kan jij starten met je webshop zonder zorgen.

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]