WooCommerce vs Shopify: Welk platform is voor jou?

woocommerce vs shopify

WooCommerce vs Shopify: Welk platform is voor jou?

Ben je op zoek naar het perfecte platform om jouw webshop tot leven te brengen?

Goed nieuws, je bent niet alleen. Er zijn veel ondernemers die op zoek zijn naar de geschikte oplossing voor hun webshop. En met alle keuzes die beschikbaar zijn op de markt is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Maar geen zorgen, we helpen je graag op weg!

In deze blog vergelijken we WooCommerce en Shopify – twee populaire keuzes onder ondernemers. We houden het simpel en concreet, zodat jij de info krijgt die je nodig hebt om een goede beslissing te maken.

Ontvang de #1 webshop checklist

In deze blog over WooCommerce vs Shopify:

Wat is WooCommerce?

WooCommerce webshop opencource ecommerce platform

WooCommerce is een populaire e-commerce plugin speciaal gemaakt voor WordPress. Als je al bekend bent met WordPress, ben je halverwege.

WordPress is een open-source contentmanagementsysteem (CMS). Dat betekent dat je een wereld aan flexibiliteit en aanpassingsmogelijkheden hebt. Met WooCommerce tover je jouw WordPress-site in een handomdraai om in een volledig functionele webshop.

Het grote voordeel aan WordPress is dat jij de controle hebt. Van productbeheer tot betalingsverwerking, WooCommerce biedt je de tools om je winkel te beheren zoals jij dat wilt. Is er toch iets waar je tegenaan loopt, dan ben je bijna zeker dat er een WordPress plugin bestaat om je probleem op te lossen.

Wat is Shopify?

In tegenstelling tot WooCommerce, is Shopify een zelfstandig e-commerce platform. Dit betekent dat je niet per se een bestaande website of kennis van WordPress nodig hebt om te starten.

Shopify is ontworpen om je door het hele proces van het opzetten van je online winkel te loodsen, van de eerste opzet tot het beheer van je verkopen. Gebruiksgemak staat centraal bij Shopify.

Het biedt een intuïtieve interface waar je gemakkelijk producten kunt toevoegen, je design kunt aanpassen en je bestellingen kunt beheren. Plus, met een reeks aan beschikbare thema’s en apps, kun je je winkel personaliseren om perfect aan te sluiten bij jouw merk en stijl.

Bovenop het thema en het beheer neemt Shopify ook de hosting en beveiliging voor zijn rekening. Zoals je merkt, is Shopify een geschikt platform voor ondernemers die liever niet bezig zijn met al het technische geregel. Eén platform om alles te beheren zonder zorgen, net zoals KMO Shops.

Marktaandeel en populariteit wereldwijd

Shopify en WooCommerce zijn twee van de meest bekende e-commerce oplossingen ter wereld. Toch zien we een duidelijk verschil als we kijken naar de populariteit van beide platformen in de laatste vijf jaar. Dit doen we door beide zoektermen in te geven in Google Trends en hier de historische data te analyseren.

woocommerce vs shopify markt ww

Shopify toont een sterke en gestage groei in interesse over tijd, wat aangeeft dat het platform meer dan een trend is. Ze hebben erg sterk ingezet op hun merkbekendheid en op marketing.

Aan de andere kant blijft WooCommerce consistent, met een trouwe basis van gebruikers die waarderen wat het platform te bieden heeft. WordPress heeft wereldwijd een erg trouwe community wat zeker bijdraagt aan de stabiliteit van de gebruikersbasis van WooCommerce.

Marktaandeel in België

WooCommerce vs Shopify marktaandeel België

In eigen land zien we een gelijkaardige grafiek als we kijken naar de populariteit van de twee platformen. Er zijn uiteraard een aantal verschillen en nuances.

We zien dat de kloof in België kleiner is tussen beide platformen dan wereldwijd. In verhouding is WooCommerce iets populairder, maar nog steeds in de minderheid. Het is een solide basis die gedurende vijf jaar stabiel blijft.

Shopify, echter, laat zien dat het ook hier een vastberaden klim maakt. De interesse in Shopify neemt toe en wijst op een groeiende aantrekkelijkheid bij Belgische Kmo’s die zoeken naar een all-in-one, zorgeloze winkelopstelling.

KMO Shops voor Belgische ondernemers

Voor ondernemers die op zoek zijn naar een duurzame en eenvoudige oplossing zonder zorgen is er ook nog KMO Shops. Wij bieden Belgische ondernemers een platform met alle vrijheid en mogelijkheden die je maar wil. Onze webshops zijn een totaaloplossing van Belgische bodem, klaar om jouw bedrijf te laten groeien.

Onze focus ligt op gebruiksgemak en efficiëntie. Met KMO Shops beheer je al je verkoopkanalen via één centraal controlepaneel en geniet je van professionele ondersteuning, 24/7. Net zoals Shopify, vind je bij ons een one-stop oplossing, maar dan beter.

We richten ons specifiek op kleine tot middelgrote ondernemingen in België. Dit doen we met een gepersonaliseerde aanpak op maat van jouw bedrijf. Dit betekent dat we je professionele webshop snel en simpel kunnen opzetten en dat je je verkoop kunt beheren op één centraal platform.

Met KMO Shops krijg je niet alleen een systeem dat met je bedrijf meegroeit, maar ook een toegewijd team dat altijd klaarstaat om je te ondersteunen in eigen taal. Dit alles is verpakt in een duidelijke en transparante prijsstelling, zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

Meer dan 1750 klanten hebben de eenvoud en professionaliteit van KMO Shops al ervaren, met een gemiddelde klantbeoordeling van 4,9 uit 5. Ook interesse in een professionele shop van eigen bodem? Contacteer ons voor een gratis en vrijblijvende offerte!

Een professionele webshop voor je zaak?

Contacteer ons vandaag nog voor gratis offerte

Volledig vrijblijvend

Shopify versus WooCommerce: De vergelijking

Wanneer je de keuze maakt tussen Shopify en WooCommerce, kijk je naar twee heel verschillende benaderingen van e-commerce. De keuze tussen beide kan afhangen van een hele waaier aan factoren. Om je het beste beeld te geven bespreken we elk aspect en maken we de vergelijking voor jou.

Prijs

wat kost dropshipping

De kosten om een online winkel te draaien kunnen sterk variëren, en daar spelen Shopify en WooCommerce elk in op hun manier. WooCommerce is een open-source plugin voor WordPress, wat betekent dat je kunt starten zonder directe softwarekosten. Je betaalt alleen voor webhosting, thema’s en eventuele extra plugins.

Shopify daarentegen biedt een alles-in-één pakket met verschillende abonnementen die een maandelijkse vergoeding omvatten. Bij Shopify zijn hosting, SSL-certificaat, en bepaalde functies opgenomen in de prijs. Hieronder maken we de vergelijking tussen beide platformen voor een kleine tot middelgrote webshop. Voor een compleet overzicht van alle Shopify prijzen lees je best onze blog over een Shopify webshop starten.

Prijsvergelijking WooCommerce en Shopify

Zoals je kunt zien in de tabel is WooCommerce net iets goedkoper dan Shopify. Dit is zeker waar wanneer je start met het gebruiken van plugins. Voor WordPress gebruikers zijn er tal van opties gratis beschikbaar. De Shopify app-store daarentegen heeft enkel betalende mogelijkheden. Het is dus goed om hier op voorhand rekening mee te houden en dit in te calculeren in de totaalprijs.

Winnaar beste prijs: WooCommerce

Gebruiksgemak

Voor de niet-technische gebruiker kan Shopify als het meer toegankelijke platform aanvoelen. Dankzij de drag-and-drop interface is met makkelijker en sneller om een webshop te bouwen. Je kiest een thema en past dit aan aan jouw voorkeuren in no-time.

Gebruik je WooCommerce, dan is WordPress kennis wel een vereiste. Zeker wanneer je je webshop zelf wil bouwen en personaliseren. Binnen WordPress zijn er ook nog verschillende mogelijkheden in het kiezen van webshopbuilders, thema’s en gebruiksgemak.

Voor mensen die zich geen dagen lang willen bezighouden met het uitvogelen van de technische aspecten is Shopify zeker de beste keuze. Zeker als we het hebben over gebruiksgemak. Hoewel WooCommerce zeker meer flexibiliteit kan bieden, zul je er iets harder voor moeten werken.

Winnaar gebruiksgemak: Shopify

Thema's en design

Wix ecommerce

Ook niet onbelangrijk is hoe je webshop er uit ziet. Het is en blijft ten slotte een visueel herkenningspunt van je onderneming.

Shopify en WooCommerce pakken thema’s en design elk op hun eigen manier aan. Shopify biedt een reeks professioneel ontworpen thema’s die gemakkelijk aan te passen zijn via een drag-and-drop systeem. De thema’s zijn responsief en geoptimaliseerd voor voor mobiele apparaten. Je krijgt toegang tot zowel gratis als betaalde thema’s die een bedrijf kunnen helpen om snel een strakke, gebruiksvriendelijke online aanwezigheid te ontwikkelen.

WooCommerce daarentegen vertrouwt op het brede ecosysteem van WordPress-thema’s. Dit betekent dat je duizenden opties hebt, wat geweldig is voor maatwerk, maar het kan ook overweldigend zijn. Bovendien zijn de vaardigheden van een webdesigner of ontwikkelaar vaak nodig om deze thema’s aan te passen en te zorgen dat ze goed werken met WooCommerce.

Je hebt dus op beide platformen heel wat mogelijkheden wanneer het gaat over thema’s en design. Shopify houdt het simpel en makkelijk terwijl WooCommerce je alle mogelijkheden biedt qua personalisatie.

Wie wint deze rubriek? Beide e-commerceplatformen hebben hun voor- en nadelen. Afhankelijk van je wensen en ideeën zal het ene beter aansluiten bij jou dan het andere.

Plug-ins en uitbreidingen

De kracht van WooCommerce ligt in zijn flexibiliteit. Als WordPress plugin, kan het worden uitgebreid met een oneindigheid aan WordPress plug-ins. Dit betekend extra functionaliteit in een handomdraai. Van SEO-tools tot geavanceerde analytics, toegevoegde code en visuele aanpassingen, de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Wel vermelden we er graag bij dat het downloaden van veel plugins je website behoorlijk kan vertragen. Kies ze slim en beperk ze tot een minimum! Ook moet je regelmatig je plugins controleren op updates zodat deze veilig en wel kunnen gebruikt worden op je website.

Shopify houdt het hier eenvoudiger met zijn eigen App Store, waar je apps kunt vinden voor extra functionaliteit. Hoewel de keuzes niet zo uitgebreid zijn als bij WordPress, biedt Shopify over het algemeen een vlotte integratie en onderhoud.

Niet onbelangrijk om hier op te merken is dat Shopify-apps vaak een gratis versie of proefperiode hebben, maar voor een vlotte werking moet je meestal betalen. WooCommerce en WordPress aan de andere kant hebben vooral gratis mogelijkheden.

Winnaar plug-ins en uitbreidingen: WooCommerce

Ondersteuning

webshop laten maken

Wat ondersteuning betreft in België, biedt Shopify een klantenservice via chat en e-mail. Ze hebben ook uitgebreide handleidingen en forums. Hierdoor wordt je vraag meestal erg snel opgelost. Dit is een groot voordeel voor gebruikers die nieuw zijn in e-commerce en misschien wat meer begeleiding nodig hebben. De focus van Shopify ligt dan ook op een zorgeloze ervaring bieden voor technisch minder onderlegde mensen.

WooCommerce profiteert van de uitgestrekte WordPress-community. Er zijn talloze forums, blogs en tutorials beschikbaar om je op weg te helpen. Echter, directe ondersteuning is beperkt omdat het een open-source product is. Je bent voor technische ondersteuning afhankelijk van een developer of website bouwer om je bij te staan. Heb je problemen met een thema of plugin, dan kun je wel proberen om het bedrijf of de ontwikkelaar te contacteren.

De winnaar voor ondersteuning en community: Shopify steekt hier met kop en schouders boven WooCommerce.

Ben je op zoek naar een platform met een uitmuntende ondersteuning? Dan is KMO Shops iets voor jou. Onze helpdesk is 24/7 bereikbaar voor onze klanten. Waar je ook tegenaan loopt, wij staan voor je klaar.

24/7 ondersteuning bij je webshop?

Contacteer ons vandaag nog voor gratis offerte

Volledig vrijblijvend

Schaalbaarheid

Het groeipotentieel van je online winkel is een overweging dat je best maakt voor je start. Heb je grote plannen, dan doe je er goed aan om dit in te calculeren. Een webshop laten bouwen dat meegroeit met je bedrijf spaart je onderweg heel wat kosten en zorgen.

Shopify doet dit met zijn verschillende abonnementsniveaus die meegroeien met je bedrijf. Je kunt beginnen met een eenvoudig pakket (€ 32 / maand) en naarmate je verkoop toeneemt, kun je upgraden naar geavanceerdere plannen. Deze plannen worden wel best duur naarmate je groeit.

shopify prijzen 2024

WooCommerce daarentegen biedt je alle mogelijkheden vanaf de start. Omdat jij eigenaar bent van de volledige site, kun je zo veel producten toevoegen als je wilt. Wel is je capaciteit afhankelijk van je hostingoplossing. De eenvoudigste manier om dit in goede banen te laten lopen is door te kiezen voor een betrouwbare hostingprovider. Dit zorgt er voor dat je kunt schalen zo veel en zo snel je wilt. Prijzen voor hosting liggen in de meeste gevallen tussen de 10 en de 50 euro.

Je kunt ook kiezen voor dedicated hosting wanneer je veel rekenkracht en capaciteit nodig hebt. Deze hosting is duurder, maar geef je eindeloze mogelijkheden. Deze prijzen liggen vaak rond de 250 en 300 euro, wat nog steeds een pak goedkoper is dan Shopify.

Winnaar schaalbaarheid: WooCommerce

Betaalmogelijkheden

TapOnPhone VivaWallet

Shopify en WooCommerce bieden beide een breed scala aan betaalmogelijkheden. Shopify heeft zijn eigen betalingsgateway, Shopify Payments. Makkelijk te integreren en te gebruiken. Daarnaast ondersteunt het talloze andere betaalprocessors zonder complexe instellingen. Zo kun je makkelijk je klanten laten betalen met vrijwel elke mogelijkheid op de markt. De lijst is erg uitgebreid en bevat onder andere Visa, Mastercard, Amex, Google Pay, Apple Pay, Bancontact, Klarna, PayPal…

WooCommerce is ook niet achtergebleven. Dankzij WooPayments ondersteunt het standaard debet en creditkaarten, Google Pay, Apple pay en Klarna. Dit kan via plug-ins worden uitgebreid om bijna elke betaalservice te integreren. WooCommerce geeft je de vrijheid om te kiezen welke betaalmogelijkheden je wilt aanbieden, maar het kan meer configuratie en mogelijk extra kosten van de plug-ins vereisen.

Winnaar in betaalmogelijkheden: Zowel WooCommerce als Shopify biedt voldoende mogelijkheden om alle standaard betaalmogelijkheden te integreren.

Koppelingen

Hoe zit het nu met de mogelijkheden om andere zaken te koppelen? Denk maar aan een voorraadsysteem, ERP, verzendmethodes of kassasysteem. Deze integraties zorgen voor een vlotte en efficiënte dagelijkse bedrijfsvoering en maken het leven van jou, als ondernemer, makkelijker.

Shopify heeft hiervoor de geïntegreerde appstore. Ze hebben tal van apps voor integratie met boekhoudsystemen, CRM-software, e-mailmarketingdienst, en meer. Deze apps zijn vrij gebruiksvriendelijk en vereisen weinig technische vaardigheden om op te zetten en te koppelen.

WooCommerce, dankzij de kracht van WordPress, kan steunen op een breed scala aan integratiemogelijkheden. Van simpele plug-ins tot complexe maatwerkoplossingen, je kunt WooCommerce verbinden met bijna elke externe dienst onder de zon. Het vereist echter vaak meer technische kennis om deze integraties soepel te laten werken, maar de mogelijkheid is er zeker.

De winnaar in koppelingen: Beide platformen doen het goed.

Ben je als KMO op zoek naar een oplossing dat alle integraties vanaf de start opneemt zonder ingewikkelde installaties? Dan hebben wij wat je zoekt. KMO Shops biedt een overkoepelende service dat zowel je voorraadbeheer, webshop als kassasysteem integreert. Vraag een gratis demo aan of contacteer ons voor een offerte op maat.

Moeiteloos je shop koppelen aan alle diensten?

Contacteer ons vandaag nog voor gratis offerte

Volledig vrijblijvend

Veiligheid

Online veiligheid is steeds belangrijker. Zowel voor jou als site-eigenaar, maar ook om de persoonlijke gegevens van je klanten te beschermen. De wetgeving wordt steeds strenger om er voor te zorgen dat bezoekers een veilige ervaring hebben tijdens het shoppen.

Shopify blinkt uit in het bieden van een veilige omgeving voor zowel de winkelbeheerders als de klanten. Het platform beheert de hosting en neemt veel van de beveiligingsverantwoordelijkheden op zich, zoals PCI-compliance en het bieden van een SSL-certificaat voor alle winkels. Dit betekent dat je transacties beveiligd zijn en je minder tijd hoeft te besteden aan het nadenken over de veiligheidsaspecten van je site.

WooCommerce biedt ook beveiligingsopties, maar omdat het zelfgehost is, ligt de verantwoordelijkheid voor het implementeren en onderhouden van beveiligingsmaatregelen bij jou. Dit betekent dat je moet zorgen voor zaken als SSL-certificaten, veilige betalingsgateways en het regelmatig bijwerken van plug-ins en thema’s om kwetsbaarheden te voorkomen. WordPress en verschillende plugins kunnen zorgen voor veiligheidsproblemen. Het is dus verstandig om steeds de nodige maatregelen te nemen wanneer je kiest voor een WooCommerce webshop.

De winnaar in online veiligheid: Shopify

SEO en marketing mogelijkheden

SEO bureau resultaten

Eenmaal je site online staat moet je ook gevonden worden. Een grote hulp hierbij is SEO en onlinemarketing. Door deze zaken goed te integreren in je webshop vinden klanten je makkelijker online.

WooCommerce profiteert in dit van de robuuste SEO-capaciteiten van WordPress, met toegang tot SEO-plugins zoals Rank Math, AIOSEO en Yoast SEO. Deze plugins geven je volledige controle hebt over aspecten als metadata, sitemaps, schema.org en URL-structuur. Dit kan helpen om hoger in de zoekresultaten te scoren, als je deze goed gebruikt en weet waar je mee bezig bent.

Shopify is ook SEO-vriendelijk en biedt verschillende ingebouwde tools om je webshop te optimaliseren, zoals aanpasbare headlines, titels en meta descriptions. Maar het platform is toch iets beperkter dan WordPress. Standaar hebben ze toegang tot de basis, maar voor complexere taken heb je vaak wat meer kennis nodig en moet je in de broncode duiken.

De winnaar voor SEO en marketing: WooCommerce

WooCommerce vs Shopify: Wie is de grote winnaar?

In de vergelijking tussen WooCommerce en Shopify, is er geen one-size-fits-all winnaar. De beste keuze hangt af van je behoeften, vaardigheden en doelen.

WooCommerce is een fantastische keuze voor ondernemers die al vertrouwd zijn met WordPress en die een oplossing zoeken die zij volledig kunnen controleren en aanpassen. Het is ideaal voor diegenen die bereid zijn hun handen vuil te maken en die specifieke eisen hebben wat betreft functionaliteit en ontwerp.

Shopify daarentegen, is perfect voor ondernemers die op zoek zijn naar gebruiksgemak en snelheid. Met Shopify kun je bijna direct een online winkel opzetten zonder je zorgen te maken over technische aspecten zoals hosting en beveiliging. Het is een geweldige optie voor diegenen die een all-inclusive platform willen zonder al te veel persoonlijke aanpassingen.

Vergelijk WooCommerce en Shopify met KMO Shops

KMO shops webshop laten maken

Wanneer je twijfelt tussen de mogelijkheden van WooCommerce en Shopify is KMO Shops de gouden middenweg. Onze producten zijn ontworpen voor Belgische Kmo’s met een focus op alles wat we zelf belangrijk vinden. We kiezen er daarom voor om alle sterke punten te combineren in één platform.

Wat je kunt verwachten bij ons is een zorgeloze ervaring. We bieden alles aan in een pas klaar pakket voor jou. Hierdoor reken jij op een professionele website met hosting, een veilige verbinding een SSL-certificaat én een technische dienst die altijd voor je klaar staat. Bovendien zijn onze webshops aanpasbaar en flexibel om naadloos aan te sluiten bij jouw huisstijl en bedrijf.

Kun je nog steeds niet kiezen? Overweeg dan het volgende:

Wil je 100% controle en aanpassingsmogelijkheden? Ga dan voor WooCommerce.

Wil je snelheid en eenvoud? Kies Shopify.

Wil je een combinatie van aanpasbaarheid, snelheid en eenvoud met lokale expertise en ondersteuning? Dan is KMO Shops de beste keuze voor jou.

Andere alternatieven voor ondernemers

Naast WooCommerce, Shopify en KMO Shops, zijn er nog andere e-commerce platformen die ondernemers kunnen overwegen. Platformen als BigCommerce, Magento, en Wix eCommerce zijn ook populaire alternatieven die verschillende features en flexibiliteit bieden.

BigCommerce is bijvoorbeeld bekend om zijn uitgebreide ingebouwde functies en schaalbaarheid, terwijl Magento vooral de voorkeur heeft bij grotere bedrijven die behoefte hebben aan complexe, op maat gemaakte oplossingen. Wix eCommerce biedt een gebruiksvriendelijke interface en is daarmee geschikt voor kleinere ondernemers die op zoek zijn naar een eenvoudige opstart.

Elk van deze alternatieven heeft zijn eigen voor- en nadelen en het is belangrijk om een platform te kiezen dat past bij de specifieke eisen en groeiplannen van jouw bedrijf. Overweeg aspecten zoals budget, technische vaardigheid, gewenste mate van aanpasbaarheid, en de soorten producten die je verkoopt voordat je een beslissing neemt. Lees een uitgebreide vergelijking van alle platformen in onze blog over de beste webshop platformen.

Conclusie

Als we alles samenvatten, wordt duidelijk dat de keuze voor het juiste e-commerce platform afhangt van je specifieke behoeften, je technische vaardigheden en je toekomstvisie. WooCommerce en Shopify zijn beide krachtige platformen met hun eigen voordelen. WooCommerce is ideaal voor diegenen die al vertrouwd zijn met WordPress en op zoek zijn naar een aanpasbare oplossing, terwijl Shopify uitblinkt in gebruiksgemak en een zorgeloze benadering van online verkopen biedt.

Voor de Belgische Kmo’s, biedt KMO Shops een waardevol lokaal alternatief dat zich richt op persoonlijke service en ondersteuning, met de flexibiliteit om groei op maat te ondersteunen.

In het digitale tijdperk is het ook belangrijk om niet alleen te denken aan vandaag, maar ook aan de toekomst. Zorg er voor at je een platform kiest dat kan meegroeien met je bedrijf. Neem de tijd om je mogelijkheden te onderzoeken en kijk naar wat iedereen te bieden heeft.

Onthoud dat je platform niet alleen een tool is voor transacties, maar de ruggengraat van je online bedrijf vormt. Kies wijs, en je legt een stevig fundament voor toekomstig succes. Ook klaar om aan de slag te gaan met jouw nieuwe webwinkel?

Veelgestelde vragen

De vraag of Shopify beter is dan WooCommerce hangt af van wat je belangrijk vindt voor jouw online winkel. Shopify staat bekend om zijn gebruiksgemak, ingebouwde hosting en beveiliging, en klantenservice. WooCommerce biedt meer aanpasbaarheid en controle omdat het open-source software is, en het werkt naadloos met WordPress, wat het een sterke keuze maakt voor degenen die al bekend zijn met dat platform. De beste keuze is afhankelijk van je individuele behoeften: de schaal van je operatie, je technische expertise, en je specifieke zakelijke doelen.

WooCommerce is een open-source e-commerce plugin voor WordPress, wat betekent dat je het gratis kunt downloaden en gebruiken. Echter, terwijl de basisplugin gratis is, kunnen kosten ontstaan voor aanvullende plug-ins, thema’s, en vooral hosting en domeinnaam registratie. Daarnaast kunnen er ook kosten verbonden zijn aan het verder aanpassen van je winkel, afhankelijk van je behoeften en de complexiteit van je webshop.

Een WordPress shop, aangedreven door WooCommerce, is een populaire keuze en kan zeer voordelig zijn. De belangrijkste redenen om misschien een andere optie te overwegen, zijn als je geen WordPress website hebt of wenst, je de voorkeur geeft aan een all-in-one platform met ingebouwde hosting zoals Shopify, of als je een minder technische gebruiker bent die een meer turnkey oplossing zoekt.

Shopify biedt een hosted platform, wat betekent dat het team van Shopify zorgt voor alle updates en beveiligingspatches. WooCommerce is daarentegen zelfgehost, wat betekent dat de verantwoordelijkheid voor het updaten en beveiligen van je website bij jou ligt. Hoewel beide platformen veilig kunnen zijn, wordt Shopify vaak gezien als de minder technisch belastende optie qua beveiliging.

Het “beste” e-commerce platform varieert naargelang de behoeften en vaardigheden van de gebruiker. KMO Shops, Shopify, WooCommerce, BigCommerce, Magento, en Wix zijn allemaal sterke platformen met verschillende voor- en nadelen. Het beste platform voor jou hangt af van factoren als gebruiksgemak, aanpasbaarheid, kosten, integraties, en de specifieke functies die je nodig hebt.

De veiligheid van een e-commerce platform hangt niet alleen af van het platform zelf, maar ook van hoe het wordt gebruikt en onderhouden. Platforms zoals Shopify zijn bekend om hun sterke beveiligingsmaatregelen, maar platforms zoals WooCommerce kunnen net zo veilig zijn wanneer ze correct worden geconfigureerd en bijgewerkt. Het is belangrijk om een platform te kiezen dat voldoet aan de industrienormen voor beveiliging, zoals PCI DSS-compliance.

Shopify rekent transactiekosten voor elke verkoop. De hoogte van deze kosten kan variëren afhankelijk van het abonnementsplan dat je hebt gekozen. Het is belangrijk om deze kosten mee te nemen in je besluitvormingsproces, vooral als je van plan bent om grote volumes te verkopen.

Tom Rochtus

Tom Rochtus

Tom is mede-zaakvoerder en adviseur bij KMO Shops en gespecialiseerd in marketing en e-commerce strategie. Daarnaast heeft hij een passie voor verre reizen, fietsen en een goed boek vergezeld met een gin & tonic.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]