Take away voor restaurants

De nieuwe horeca beleving na Covid-19

Als er een ding is waar het afgelopen jaar om heeft gedraaid dan is het natuurlijk wel Covid-19. Het virus heeft ervoor gezorgd dat heel onze economie is veranderd. Bedrijven zijn dan ook op zoek naar manieren om in te spelen op ‘het nieuwe normaal’. Een van de sectoren die echt goed moet nadenken over de toekomst is natuurlijk de horecasector. Hoe kan je er namelijk voor zorgen dat jij je klanten alsnog op een goede manier kunt bedienen? Om je wat beter op weg te helpen hebben we in dit artikel de belangrijkste informatie over de nieuwe horeca beleving na Covid-19 voor je op een rijtje gezet.

De opkomst van take-away services

We zien dat take-away echt een grote opmars heeft gemaakt binnen de economie tijdens de Coronacrisis. Voor COVID-19 was de on-demand economie die door Uber, Netflix en Amazon Prime werd bedacht al belangrijk voor de horecasector. Maar we zien dat de groei nu pas echt plaatsvindt doordat mensen thuis moeten zitten door het virus. Consumenten wilden gemak in alle aspecten van hun leven, dit is dan ook niet anders als het aankomt op eten. In de nieuwe COVID economie is de vraag naar take away restaurants toegenomen. Mensen vinden het namelijk toch een beetje eng om naar een restaurant te gaan. Door het eten te bestellen kunnen ze lekker eten maar hoeven ze de deur niet meer uit. 

We zien dat het take-away concept zowel internationaal als nationaal echt een sterke groei meemaakt. Volgens de New Yorker was het take away concept goed voor ruim 7% van de verkoop van restaurants in de VS. In de loop van de volgende jaren zagen we het aantal bestellingen van afhaalmaaltijden steeds meer toenemen. Het percentage van de mensen die bestellingen bij restaurants in de buurt plaatsen is ook nog eens gestegen van 19% in februari naar 22% in maart en april. Als gevolg daarvan zijn de chauffeurs van de bezorging applicaties super druk, in een poging om de toegenomen bestellingen bij te houden.

Horeca starten checklist

De #1 horeca checklist

De voordelen van take-away voor je horeca zaak

Nu je wat meer weet over het belang van een take-away concept is het handig om even te kijken naar de voordelen die een dergelijk concept met zich mee kan brengen. We zien namelijk dat er nog altijd veel bedrijven zijn die niet op de hoogte zijn van deze voordelen. We hebben het weer even wat makkelijker voor je gemaakt door de grootste voordelen van een take-away concept hieronder voor je op een rijtje te zetten.

Je kunt makkelijker omzet draaien

Restaurant in covid 19

Het belangrijkste voordeel van het hanteren van een take-away concept is nog wel het feit dat je in staat bent om tijdens deze Coronacrisis alsnog omzet te boeken. Het virus heeft er echt voor gezorgd dat grote groepen even niet meer terecht kunnen in de restaurants.

Om te voorkomen dat alles stil komt te liggen zal je door middel van een take-away concept in staat zijn om alsnog omzet te genereren tijdens deze bijzondere tijden. Je kunt er namelijk voor zorgen dat jouw eten bij de mensen terecht komt. Hoewel het niet echt hetgeen is waar je het als horecaondernemer voor doet is het wel een goede manier om je omzet te verhogen.

Een grotere doelgroep dan voorheen

Het hanteren van een take away service kan je helpen om nieuwe klanten te bereiken die buiten je vaste klanten vallen. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan mensen die niet in de stad wonen waar jouw zaak gevestigd is, maar die wel in de buurt wonen. Dit kan handig zijn voor restaurants die werken met een beperkte capaciteit of die graag een andere doelgroep willen betrekken. Door de grotere doelgroep zal je ook nog eens in staat zijn om meer omzet te behalen voor jouw bedrijf. Zo kan je bijvoorbeeld besluiten om ook te bezorgen in de omliggende steden. Dit sluit dan ook mooi aan bij het voordeel van hierboven. 

Je kunt meer promotie toepassen

Dit is een voordeel wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Het is met een take away concept mogelijk om ook nog eens promotie te maken voor jouw bedrijf. Wanneer je bijvoorbeeld een jongen op een scooter ziet rijden met een pizzadoos achterop denk je gelijk aan Pizza hut of aan Domino’s. Hoewel je niet gelijk zo bekend zal worden als deze aanbieders is het wel degelijk mogelijk om jouw bedrijf ook aan de man te brengen. Door een logo op de zijkant van je bus of door je medewerkers een speciaal petje te laten dragen worden meer en meer mensen bekend met jouw bedrijf.

Je hebt geen last van afstandsregels

Het laatste voordeel van het hanteren van een take-away concept is het feit dat je niet meer te maken krijgt met afstandsregels, althans niet meer in dezelfde mate. Veel restaurants mogen maar een beperkt aantal mensen binnen halen. 

Dit zorgt niet alleen voor minder omzet, maar ook voor een minder gezellige sfeer. Hierdoor bestellen mensen dus liever thuis eten. Dit is nu eenmaal een stuk veiliger dan eten in een restaurant. Door middel van een take-away concept zal je de klant de gelegenheid bieden om op een veilige manier jouw eten te proeven. Je hoeft het alleen maar bij de klant thuis te brengen, geen gedoe meer met allerlei regeltjes over afstanden en beperkte aantallen mensen.

Afhaalmaaltijden

Het is dus geen verkeerd idee om een take-away concept te hanteren tijdens deze vreemde tijden. Voor sommige bedrijven is take-away de enige manier om alsnog een goede omzet te kunnen behalen. Mocht je overigens nog veel meer te weten willen komen over het opzetten van een eigen take-away service dan is het geen verkeerd idee om hier op de site even te blijven hangen.  Er zijn namelijk nog veel meer artikels die je alles laten zien over dit unieke concept. Door dit goed door te nemen ben je in staat om jouw bedrijf ook op de best mogelijke manier voor te bereiden op de komende periode.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2024]