take away aanbieden

Redenen waarom je als restaurant best zelf take-away aanbiedt

Take away is op dit moment natuurlijk mateloos populair. Niet zo raar, de klant vindt het namelijk prettig om niet meer de deur uit te hoeven. Met name door de Coronacrisis is er een grote stijging te zien op het gebied van de take-away diensten. Veel horecaondernemers die graag eten willen bezorgen kiezen ervoor om een extern bedrijf als Deliveroo in te schakelen. Toch is dit niet bepaald de beste optie. Deze bedrijven brengen namelijk aardig wat kosten in rekening. Door deze hoge kosten is het beter om het zelf rond te brengen. Aangezien hier nog altijd een hoop onduidelijkheid over bestaat hebben we besloten om de belangrijkste informatie hieronder voor je verzameld. 

De #1 horeca checklist

De commissiekosten op een rijtje

Zoals we al even kort hebben vermeld is het vrij duur om de take-away uit te besteden aan een extern bedrijf. We zien dat lang nog niet alle ondernemers op de hoogte zijn van de hoge commissiekosten die in rekening worden gebracht door de bedrijven voor het bezorgen van het eten. Om je hier wat meer over te laten zien hebben we commissiekosten van de bekende take-away aanbieders hieronder voor je onder elkaar gezet. 

Thuisbezorgd

Thuisbezorgd werkt aan de hand van de dienst Scoober. Deze dienst vraagt erg veel geld voor het bezorgen van het eten. De bedrijven die zijn aangesloten bij deze dienst betalen wel 30% commissie over het bezorgen.

Deliveroo

Ook dit is een bekende aanbieder als het aankomt op het bezorgen van eten. Het is van oorsprong een Brits bedrijf, echter is het bedrijf ook steeds vaker actief in ons land. Dit bedrijf vraagt ruim 30 tot 35% commissie voor het bezorgen.

Foodora

Deze aanbieder is steeds vaker terug te vinden in de grote steden. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan Amsterdam, maar ook aan een stad als Den Haag of Eindhoven. Deze aanbieder komt oorspronkelijk uit Zweden en werkt voor restaurants in het hogere segment. Dit bedrijf hanteert ook een commissietarief van 30%.

Ubereats

Deze bekende aanbieder vraagt ook een commissie tussen de 30 en 35% voor het bezorgen van het eten. Dit bedrijf werkt aak met eigen vervoer, al hebben ze ook mensen in dienst die het bezorgen met een eigen auto. Het bedrijf komt inderdaad af van de reguliere vervoersdienst met de naam Uber, wie kent hem niet.

Je ziet wel dat de kosten niet bepaald klein zijn. Door de hoge commissiekosten ben je een aanzienlijk groot deel van je omzet kwijt als je ervoor kiest om een extern bedrijf in te schakelen voor het bezorgen van jouw eten. Het is dan ook niet zo raar dat steeds meer bedrijven het zelf doen.

Zelf take-away aanbieden

4 redenen om de take-away zelf te doen

Goed, je vraagt je waarschijnlijk af wat de belangrijkste redenen zijn om de bezorging op je te nemen. We hebben het weer even wat makkelijker voor je gemaakt door hieronder een rijtje te maken met de beste 3 redenen waarom het verstandig is om de take-away gewoon zelf te doen.

Je bent veel minder geld kwijt

De belangrijkste reden is natuurlijk het feit dat je in staat bent om aanzienlijk veel geld te besparen. Zoals je hebt kunnen zien ben je erg veel geld kwijt aan commissiekosten wanneer je ervoor kiest om een extern bedrijf in te schakelen. Op de lange termijn kan dit ervoor zorgen dat je een aanzienlijk groot deel van je omzet zal inleveren. Het is vaak veel goedkoper om gewoon studenten of flexwerkers in te schakelen om hem te laten bezorgen. Hoewel je nog wel een wagen of een fiets moet kopen is het mogelijk om deze kosten fiscaal voordelig af te trekken. Hierdoor komen de uiteindelijke kosten aanzienlijk lager te liggen.

Het is in veel gevallen makkelijker

Een andere reden waarom het verstandig is om jouw take-away zelf te doen is het feit dat het makkelijker is. Je zit niet meer met een tussenschakel te werken maar je kunt het eenvoudig zelf doen. Zo hoef je alleen maar de opdracht te geven aan een van jouw medewerkers om het eten te bezorgen bij de mensen thuis. Hierdoor zullen er veel minder fouten gemaakt worden bij de bezorging. Zoals je weet is het echt super belangrijk dat alles naadloos verloopt als je de klant zo goed mogelijk wilt kunnen bedienen.

Je hebt geen last van storingen

Helaas komt het nog wel eens voor dat de online platformen van bijvoorbeeld Thuisbezorgd te maken krijgen met een storing. Dit kan ervoor zorgen dat de take-away diensten voor jouw bedrijf helemaal stil komen te liggen. Kies je ervoor om de take-away zelf te doen dan zal je dit probleem niet meer hebben. Je kunt dan namelijk het hanteren van een online platform ook een telefoonnummer opnemen wat mensen kunnen bellen als het platform even niet meer werkt. Hierdoor zal je op een flexibele manier te werk kunnen gaan, zonder bang te zijn voor storingen.

Het maakt je bedrijf persoonlijker

De laatste reden waarom je de bezorging voor je take-away gewoon zelf zou moeten doen is het feit dat het je bedrijf persoonlijker kan maken. Op wat voor manier is dit mogelijk vraag je je af? Wanneer je ervoor kiest om zelf de bestellingen te bezorgen kun je jouw voertuig voorzien van een persoonlijke boodschap. Zo kan je bijvoorbeeld het logo van het restaurant op de zijkant van de bus plakken of je kunt jouw medewerkers voorzien van een hesje van het bedrijf. Dit voorziet je bezorging van net even wat meer uitstraling dan je in eerste instantie in gedachten had.

Er zijn dus meer dan genoeg redenen om te bezorgen van de take-away gewoon zelf te doen in plaats van het uit te besteden. Mocht je nog veel meer artikelen in willen zien over het hanteren van een take-away dan is het geen verkeerd idee om hier op de site te blijven hangen. Er zijn namelijk nog veel meer artikelen te vinden die je alles laten zien over het beginnen van je eigen take-away service.

Luca Badts

Luca Badts

Luca is Customer Succes Manager bij KMO Shops en is gespecialiseerd in online marketing en ondernemen. In haar vrije tijd trekt ze graag de natuur in of kookt ze een italiaanse maaltijd voor haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
0/50 ratings
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2021]