Hoe promoot je afhaalmaaltijden

Afhaalmaaltijden promoten – wat zijn de mogelijkheden?

Heb je door de corona pandemie jouw restaurant omgetoverd tot een afhaalrestaurant, of wil je graag een restaurant opstarten dat ook afhaalmaaltijden aanbied? Dan is het cruciaal om de reclame voor jouw restaurant hierop aan te passen. Klanten die gezellig een avondje willen komen tafelen zijn meestal niet dezelfde klanten die jouw afhaalmaaltijden bestellen.

Waarom afhaalmaaltijden aanbieden?

Afhaalmaaltijden aanbieden heeft verschillende voordelen. Het kan jouw redden van serieuze verliezen tijdens de coronapandemie, maar ook op langere termijn kan afhaal een belangrijk deel uitmaken van jouw omzet.

1. Meer klanten kunnen bedienen

Meer omzet met afhaalmaaltijden

Wanneer je restaurant op volle toeren draait zitten al jouw tafels al snel vol. De oppervlakte van jouw restaurant bepaald dan ook de omzet die je per avond kan maken. Door het toevoegen van afhaalmaaltijden kan je meer klanten bedienen op één avond en is de omzet dus ook hoger per avond!

2. Voeding aankopen

Wanneer je zoals in het punt hierboven besproken meer klanten kan bedienen, dan kan je ook jouw voeding in grotere hoeveelheden aankopen. Op vele plaatsen krijg je als restaurant eigenaar een voordeligere prijs voor jouw aankopen als je grotere hoeveelheden tegelijkertijd kan bestellen.

3. Het is makkelijk!

Waarom zou je niet starten met afhaalmaaltijden? Door een menu online te plaatsen en één van jouw medewerkers een telefoon te geven, heb je al snel enkele extra bestellingen per avond. Een extra voordeel is dat je voor afhaalmaaltijden geen extra vergunningen moet aanvragen voor jouw restaurant.

Horeca starten checklist

De #1 horeca checklist

Nadelen afhaalmaaltijden

Uiteraard zijn er steeds enkele nadelen die je moet overwegen. Ik som ze graag even voor je op:

1. Extra bestellingen = extra werklast

Heb je genoeg keuken personeel om de extra bestellingen op tijd afgewerkt te krijgen? Wanneer je meer bestellingen ontvangt zal jouw keuken personeel ook zwaarder belast worden om de bestellingen allemaal te kunnen afwerken. Denk dus zeker even na of dit voor jouw personeel haalbaar is.

2. Bestellingen ontvangen en verwerken

Je kan bestellingen via de telefoon ontvangen of via een bestelwebsite. Het grote nadeel aan bestellingen via telefoon ontvangen is dat je hiervoor personeel beschikbaar moet hebben. Daarnaast bestaat het risico dat er miscommunicatie is. Een slechte telefoonverbinding, zorgt er al snel voor dat je bestelling fout genoteerd wordt. 

Bestellingen ontvangen via een bestelwebsite is een manier om het bestelproces te automatiseren. Voor restaurants die een groot deel van hun omzet ontvangen uit afhaalmaaltijden is het zeker interessant om via een bestelwebsite te werken. Lees hier hoe een bestelwebsite werkt.

3. Logistieke taken

Bij het opstarten met afhaalmaaltijden zijn er bepaalde logistieke taken die je moet uitvoeren. Zo moet je op zoek gaan naar verpakkingen voor de bereide maaltijden. Bij het kiezen van verpakkingen is het belangrijk om na te denken over welke gerechten je hierin zal verpakken. Daarnaast moet de verpakking ook bij je bedrijf passen. Serveer je ecologische voeding, dan is een ecologische verpakking veel interessanter dan een standaard plastiek verpakking. Denk hier dus goed over na.

Afhaalmaaltijden promoten

1. Een eigen website

Om jouw bedrijf goed vindbaar te maken online is het aangeraden om een website aan te maken. Je kan zelf een eenvoudige website ontwerpen met een gratis template. Uiteraard kan je ook een volledige website op maat laten maken, maar hier betaal je al snel een grote som geld voor. 

Om jouw website direct een grote upgrade te geven is het aangeraden om een bestelsysteem te integreren op de website. Via dit bestelsysteem kunnen jouw klanten hun afhaalmenu bestellen. Hoe meer verschillende gerechten je toevoegt aan de website, hoe beter jouw website gevonden zal worden. Het is dus een echte win-win situatie. Jouw website wordt beter gevonden en je klanten kunnen eenvoudig online bestellen.

2. Sociale media

Sociale media wordt vaak als grootste marketing kanaal gebruikt bij middelgrote ondernemingen. Het grote nadeel aan sociale media is dat er veel concurrentie is en het dus moeilijk is om de aandacht van de klant te krijgen. Echter is het wel een ideaal kanaal voor een horeca zaak.

Via Facebook kan je jouw afhaalmaaltijden promoten in lokale groepen zoals “ge ze van Leuven als ge …” of “Leuven online”. Daarnaast zijn jouw maaltijden de blikvangers van je marketing. Haal je beste dresseer kunsten boven en een fototoestel, je zal al snel foto’s kunnen trekken die jouw volgers op sociale media doen watertanden. Voor je het weet heb je een volgende bestelling ontvangen!

Afhaalmaaltijden op sociale media

3. Google mijn bedrijf aanmaken

Heb je al eerder gehoord van Google mijn bedrijf? Nee? Wanneer je op Google zoekt naar Restaurant Leuven, dan zal je een mapje te zien krijgen met allemaal restaurants in Leuven. Het is dan ook belangrijk om jouw afhaalrestaurant hier aan toe te voegen. Dit kan je doen door een Google mijn bedrijf account aan te maken. Lees hier hoe je een Google mijn bedrijf account kan aanmaken.

Ontvang de #1 webshop checklist

4. Lokale tijdschriften

Aangezien je jouw maaltijden vooral wenst aan te bieden aan lokale klanten, is het zeker een goed idee om aan lokale marketing te doen. Adverteren in een lokaal tijdschrift of sponsor worden van de lokale jeugdbeweging zorgt als snel voor veel goede publiciteit. 

Tip: doe een leuk evenement of vier een jubileum en nodig hierbij de lokale pers uit. Ze schrijven met plezier een gratis artikel over jouw horecazaak. 

Er zijn enorm veel verschillende mogelijkheden om afhaalmaaltijden te promoten. Je kan online proberen hoger te scoren op Google of je kan offline beter gezien worden in het straatbeeld bij jouw in de buurt. Probeer zeker verschillende strategieën uit zodat je kan analyseren welke marketing methode voor jouw afhaalrestaurant het beste werkt.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2024]

Gratis E-book

Ontvang de #1 Webshop Checklist [Editie 2024]