Mobiel bestellen horeca

Mobiel bestellingen ontvangen voor jouw horeca zaak: hoe werkt het?

Wilt jouw horecazaak ook de stap zetten richting een digitalere onderneming? Dan is het zeker de moeite om te bekijken hoe je mobiel bestellingen kan ontvangen. Mobiel bestellen is namelijk niet enkel interessant als je een afhaaloptie aanbied. Zelfs in restaurants en andere horeca zaken is mobiel bestellen in opmars!

Mobiel bestellen: wat is het nu juist?

Het is eigenlijk heel simpel: jouw klanten zoeken jouw website op of ze openen jouw app en kiezen hier welke gerechten en dranken ze willen bestellen. Jij krijgt vervolgens hun bestelling doorgestuurd en kan deze direct verwerken. Op deze manier spaar je tijd uit met het opnemen van bestellingen en kan je ook geen foute bestellingen noteren. De klant is zelf verantwoordelijk om hun bestelling door te geven.

Horeca starten checklist

De #1 horeca checklist

Bestel app voor jouw horeca zaak

Een eigen bestel app? Dat klinkt als muziek in de oren van bijna elke horeca ondernemer. Jammer genoeg is een app vaak best duur om te maken. Je betaalt niet enkel voor de ontwikkeling van de app, maar ook de ondersteuning en kosten voor de app te publiceren.  Daarom kiezen veel ondernemingen voor een bestelsysteem voor horeca.

Een bestelwebsite heeft verschillende voordelen. Het is laagdrempelig omdat jouw klanten de website gewoon kunnen bezoeken via een toestel naar keuze, ze moeten hiervoor niet eerst iets downloaden.

Daarnaast kan een bestelwebsite gebruikt worden voor zowel bestellingen in jouw zaak als voor klanten die graag hun bestelling komen ophalen. Tot slot is een bestelwebsite de perfecte plaats om ook jouw contactgegevens mee te geven. Zo moet je niet 2 verschillende websites maken. Eén website met een bestelsysteem geïntegreerd volstaat!

Direct mobiel betalingen ontvangen

Uiteraard wil je als zaakvoerder zeker zijn dat je jouw betalingen goed ontvangt. Ken je het gevoel dat je een hele bestelling hebt klaargemaakt en de klant gewoon niet komt opdagen? Al die tijd en producten zijn gewoon verloren? Dit is zeer frusterend en komt helaas vaak voor.

Met een online bestelsysteem kan je voorkomen dat klanten bestellingen plaatsen zonder deze vooraf te betalen. Bij het afronden van hun bestelling vraag je de klant om direct online te betalen. Dit kan bijvoorbeeld via Bancontact, Maestro of creditcard. Jij kiest zelf welke opties je aanbiedt aan jouw klanten. Maar één ding is zeker, zonder te betalen wordt de bestelling niet afgerond.

Werk je met een bestelsysteem voor klanten die in jouw zaak eten of drinken? Dan bespaar je via online betalingen de tijd om betalingen af te rekenen. In België is deze methode nog niet zo veel voorkomend, maar zeker in opmars.

Mobiel bestellen horeca

Mobiel bestellingen ontvangen: wat kost het?

Helaas is een goede bestelsoftware niet gratis. Maar een goede bestelsoftware kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk meer winst hebt. Hieronder hebben we de belangrijkste voor- en nadelen opgelijst:

Voordelen

  • Je bespaart tijd
    Aangezien je geen personeel moet inzetten om bestellingen te gaan opnemen bij klanten of betalingen te gaan afrekenen, zal je minder personeel moeten aannemen. 
  • Je kan meer bestellingen verwerken
    Aangezien je zowel bestellingen kan ontvangen van klanten in jouw zaak als van klanten die hun bestellingen willen komen ophalen, kan je meer bestellingen verwerken. Wat uiteraard een positieve impact heeft op jouw inkomsten. 
  • Geen wanbetalers
    Het is niet onbelangrijk om te vermelden dat klanten steeds verplicht worden om tijdig te betalen. Op deze manier zal je geen bestellingen hebben die niet worden opgehaald en verlies je geen tijd met klanten die niet willen betalen. Het is misschien niet de grootste besparing, maar het zal je zeker en vest minder stress geven.

Nadelen

  • Het bestelplatform is niet gratis
    Een bestelsysteem is helaas niet gratis, maar er zijn binnen de mogelijke platformen nog veel verschillen. Voor vele platformen betaal je een vaste prijs (per maand bijvoorbeeld) en daarnaast ook nog een percentage op jouw omzet. Hoe meer je verdiend, hoe meer je extra moet afgeven. Bij KMO Shops betaal je enkel een vaste prijs. Als je meer omzet maakt dan mag je deze omzet gewoon zelf houden. Eerlijk, niet?
  • Extra tijd voor opstart
    Wanneer je van start wilt gaan met een bestelplatform is het best dat je even wat tijd vrijmaakt. Je zal namelijk jouw gerechten en/of dranken moeten toevoegen aan het platform. Eenmaal alles is toegevoegd zal je enkel nog een klein beetje tijd moeten voorzien voor onderhoud. Heb je het hele jaar door dezelfde menukaart? Dan valt dit uiteraard te verwaarlozen. Wissel je af en toe van gerechten? Kies dan voor een bestelplatform waar makkelijk jouw producten kan toevoegen.

Mobiel bestellingen ontvangen: conclusie

Ben je een ondernemer die de stap durft te zetten naar een digitaler bedrijf? Dan is mobiel bestellingen ontvangen zeker voor jou! Bedrijven die digitaal inzetten hebben vaak een grotere kans op langetermijnsucces. Mis daarom zeker de boot naar digitaal niet en vraag hier meer informatie voor een mobiel bestelsysteem voor jouw horeca zaak.

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2024]