Wat is een ghostkitchen

Een ghost kitchen: wat is het?

Ghost kitchens zijn opkomende restaurants die inspelen op de vraag voor een breed take-away aanbod. Ze bieden hun gerechten aan voor thuislevering, een tafeltje kan je bij een ghost kitchen dus) niet reserveren. Hoe dit juist werkt en waarom je het vaker zal tegenkomen leg ik hieronder voor je uit.

Wat is een ghost kitchen?

Ghost kitchens of dark kitchens zijn een restaurant waarbij klanten enkel online of telefonisch kunnen bestellen. Het eten van deze virtuele restaurants wordt vervolgens geleverd bij de klant zoals de standaard take-away service zoals Deliveroo, Uber Eats of takeaway.be. Je geniet dus van een gastronomisch diner thuis.

Het grootste verschil is dat een ghost kitchen in het restaurant geen mogelijkheid aanbiedt om bij hun te komen eten. Je kunt dus enkel thuis van de maaltijden genieten of op een eigen locatie naar keuze.  Daarom wordt een ghost kitchen ook wel een dark kitchen genoemd. Er brandt nooit licht in het restaurant. Je kan dus zomaar voorbij ghost kitchens wandelen en hier niets van opmerken.

Ontvang de #1 kassa checklist

Voordelen

Ghost kitchens hebben voornamelijk voordelen voor de uitbater in vergelijking met een fysiek restaurant. Hierdoor zijn deze dark kitchen concepten zo populair geworden. Denk hierbij aan de volgende voordelen:

  • Geen groot pand nodig:
    De uitbater moet niet betalen voor een groot pand in het centrum van een stad. Een kleiner pand op een minder druk bezochte straat volstaat. Je kan bijna je hele pand inrichten als keuken. Opgelet vergeet geen ruimte te voorzien waar de koeriers droog kunnen wachten op de volgende bestelling om te leveren.

  • Minder personeelskosten:
    Bij een ghost kitchen heb je 2 belangrijke groepen van personeel: de koks en de koeriers. Je moet je dus niet druk maken over serveersters aan te nemen. Ook de afwas zal beperkt blijven in een ghost kitchen. Je kan je dus volop focussen op het maken en leveren van maaltijden. 

  • Je spreekt een groot publiek aan:
    Bij een Ghost kitchen spreek je alle inwoners aan op een bepaalde straal rond jouw zaak (bv 10 km). Als je jouw straal vergroot moet je bekijken of je op deze grotere afstand de maaltijden ook warm kan leveren. Daarom bevinden de meeste ghost kitchens zich in of net naast het centrum van een stad. Je kan dan bijna heel de stad voorzien van maaltijden en bent niet beperkt door het aantal tafels in jouw restaurant. Serveer je verschillende soorten keukens (Italiaans, Mexicaans, Chinees, …) dan is je kans op succes nog groter. Iedereen kan een gerecht kiezen wat ze op dat moment verkiezen. Wilt je vriend liever pasta eten en heb jij zin in tapas? Dan kan je eenvoudig beide gerechten samen bestellen bij jouw favoriete ghost kitchen.

ghostkitchen bezorging

Nadelen

Uiteraard zijn er ook enkele nadelen verbonden aan het opstarten van een ghost kitchen. Als je goed nadenkt over deze nadelen kan je hier bij opstart direct op inspelen!

  • Veel concurrentie:
    Als ghost kitchen ben je niet enkel in concurrentie met andere ghost kitchens, maar ook met alle restaurants die een afhaalservice aanbieden. Het is dus zeer belangrijk om tijd te maken voor jouw marketing. Enkele tips over hoe je reclame kan maken voor een afhaalrestaurant kan je hier terugvinden.

  • Veel verpakking = veel afval:

    Omdat een ghost kitchen enkel maaltijden levert, moeten deze maaltijden ook allemaal verpakt worden. Dit brengt zeer veel afval met zich mee. Op zich is dit voor jou als uitbater geen groot probleem, maar kiezen voor ecologische verpakkingen kan potentiële klanten triggeren om toch bij jou te bestellen. Het is een kleine moeite die niet enkel meer klanten kan opleveren, maar ook je imago van de ghost kitchen kan verbeteren. 

Ontvang de #1 kassa checklist

Hoe werken ghost restaurants?

Bij een ghost kitchen worden er maaltijden bereidt op een locatie in de buurt. Echter is deze locatie enkel voorzien van een keuken en een wachtruimte voor de koeriers. Er is dus geen restaurant aan verbonden. Bij de meeste ghost kitchens kan je enkel jouw maaltijden laten leveren. Maar het is heel eenvoudig om ook een afhaalservice te voorzien indien je dat wenst. Let wel op dat je dan ook voldoende ruimte voorziet om wachtende klanten te ontvangen. 

Een ghost kitchen, ook wel dark kitchen genoemd. Is dus eigenlijk een restaurant waar je niet kan gaan eten, maar enkel bestelling kan laten leveren. Het unieke concept zorgt ervoor dat de keuken optimaal kan functioneren. Klanten ontvangen bij bestellen ook direct een inschatting van wanneer ze hun maaltijden kunnen verwachten. Wordt het drukker, dan kan je de wachttijden eenvoudig verlengen.

Een ghostkitchen starten: checklist

Dark kitchens opent heel wat mogelijkheden voor ondernemers die graag in de keuken staan. Bij het openen van een zogenoemd virtueel restaurant zijn er enkele zaken zeer belangrijk. Hieronder vind je een lijstje van de belangrijkste punten:

1. Een geschikt pand vinden

Het lijkt misschien heel eenvoudig om een pand te vinden met een grote keuken of een pand waar je een grote keuken kan bouwen. Echter dien je nog met meerdere puntjes rekening te houden. De locatie van je pand is daarbij heel belangrijk. Moet je een duur pand kopen in de drukste straten van een stad, neen. Maar een pand gelegen in een stad of net daarbuiten is zeker interessant. Je wilt namelijk jouw maaltijden kunnen bezorgen aan veel klanten binnen een bepaalde regio. In de buurt van een stad gevestigd zijn zorgt ervoor dat er veel potentiële klanten dicht bij elkaar wonen. Daarnaast wil je jouw maaltijden ook niet al te ver leveren aangezien je ze graag vers en warm wilt leveren. Het vergroten van de bezorgregio is daarom niet vanzelfsprekend.

 

TIP: Voorzie een aangename wachtruimte voor jouw koeriers. Een wachtruimte waar ze droog en warm kunnen wachten op de volgende bestelling zorgt ervoor dat jouw koerier voor je willen blijven werken. Voorzie je ook nog gratis drinken of snacks? Dan zal jou personeel veel gelukkiger zijn!

2. Stel je menu samen

Een menu maken voor een restaurant of voor een dark kitchen is zeer verschillend. Bij een dark kitchen is het belangrijk om enkel gerechten aan te bieden die je even warm kan bewaren zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Daarnaast is het altijd goed als jouw gerecht er in meeneem potjes ook nog goed uit ziet voor zij die de full experience wilden aanbieden. Want het oog wil ook wat 😉.

Het serveren van steak is bijvoorbeeld niet zo voor de hand liggend. Denk goed na over je maaltijden en de manier dat je deze zal verpakken. Zo kun je écht het onderscheid maken.

3. Zorg dat klanten eenvoudig kunnen bestellen

Bij een virtueel restaurant is het zeer belangrijk dat je een goed bestelsysteem gebruikt. Je wilt namelijk voorkomen dat klanten moeten bellen om hun bestelling te plaatsen. Bij een dark kitchen wordt er gebruik gemaakt van een website met een bestelsysteem geïntegreerd. Dit is beter dan samenwerken met de gekende platformen waar je tot wel 30% van je omzet moet afgeven.

traiteur starten - Online eten verkopen

Op deze manier kunnen klanten naar jouw website surfen en daar alle informatie vinden over jouw ghost kitchen. Het is een goeie personal touch. Daarnaast kunnen ze rechtstreeks op deze website bestellen en betalen. Na bestelling ontvang jij een melding met de bestelling. Het is zelfs mogelijk om de online bestellingen automatisch te laten printen in jouw keuken. Zo kun je makkelijk de bestellingen afwerken.

Ook zo’n dark kitchen starten met een webshop van KMO Shops?

4. Voorzie materiaal en kapitaal

Deze 2 puntjes gaan hand in hand. Om een ghost kitchen op te starten heb je het nodige materiaal nodig zodat het personeel goed kan werken. Denk hierbij aan de keuken zelf, messen, verpakkingen voor de maaltijden, warmhoudbakken, ….
Wil je deze spullen aankopen dan zal je ook het nodige kapitaal ter beschikking moeten hebben. Vaak wordt er een groot deel betaald door de oprichter zelf, maar ook leningen, subsidies of investeerders kunnen een bron van inkomsten voorzien. Bereken vooraf goed jouw kosten (eenmalige en recurrente) en bekijk jouw inkomsten. Alleen zo kan je van jouw virtuele keuken een succes maken.

ghostkitchen starten: hoe werkt het

Een ghost kitchen starten: iets voor jou?

Het is niet zo vanzelfsprekend om een ghost kitchen te starten. Heb je een passie voor lekker eten, ben je niet bang van een uitdaging en kan je goed leidinggeven aan personeel, dan is een ghost kitchen misschien nog niet zo’n slecht idee. Je kunt mee helpen om deze trend tot een blijvend succes te maken. Alvast veel succes ermee! Want wie heeft er geen zin in take-out?

Ghostkitchen: meer dan een trend?

De eerste ghost kitchens zijn nog maar net aan het opduiken in België en ze groeien al snel uit tot ketens. Als ghost kitchen is het heel makkelijk om in één stad te beginnen en vervolgens hetzelfde concept ook in andere steden aan te bieden. Om die reden zal je ghost kitchens steeds vaker ontdekken in België. Daarnaast was take-away voor de coronacrisis al een groot succes geworden, maar nu meer dan een jaar later weten we dat afhaaleten hier is om te blijven. Wil je jouw ghost kitchen nog meer in de kijker zetten met een marketing actie? Dan kan je bijvoorbeeld een pop-up restaurant organiseren waar je klanten voor een bepaalde periode ook van jouw gerechten kan genieten op locatie. 

Dat een ghost kitchen opstarten een slim idee is, is nu wel duidelijk. Vergeet echter niet om vooraf een goed ondernemingsplan op te stellen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Kan je hulp gebruiken om jouw gerechten online weer te geven via een bestelsysteem? Contacteer dan zeker onze collega’s, we helpen je graag op weg!

Pieter Van Baekel

Pieter Van Baekel

Pieter is mede-zaakvoerder en manager bij KMO Shops en gespecialiseerd in webshop-technologie, user-interface en design. Daarnaast heeft hij een passie voor drones, technologie en het betere zelfbouw-werk.
Deel dit artikel:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blijf op de hoogte
met onze maandelijkse update
Al 29284 inschrijvingen
Gratis E-book

Ontvang de #1 Horeca Checklist [Editie 2024]