Checklist webshop

Checklist vóór je start met een webshop

Je wil een webshop starten? Tot voor kort was het altijd een leuk idee. Nu wordt het echter concreet. Hoe pak je dat best aan? In dit artikel geven we je een overzicht van de stappen die je doorloopt vóór je een webshop start. Aan praktische tips geen gebrek! 

Marktonderzoek: doelpubliek & concurrenten

Welke producten wil je verkopen? Tot wie wil je je richten? Wie zijn de bestaande concurrenten? Dit zijn allemaal essentiële vragen die je jezelf stelt vóór je start met een webshop. Doe hier onderzoek naar en zorg dat je een duidelijk en concreet plan klaar hebt!

Product

Ben je een starter? Opteer dan om eerder klein te beginnen. Een aanbod van maximum 50 verschillende producten is doorgaans een ideaal aantal om mee te starten. Zo kan je bestellingen gemakkelijk opvolgen en kan je ook je voorraad beter in het oog houden. Je zou goed verkopende artikelen kunnen aanbieden, maar je kan ook kiezen om een uniek product te verkopen. In dat laatste geval heb je weinig concurrenten, al heb je zo ook een kleiner doelpubliek. Ga ook na welke leveranciers dit product leveren en hoeveel dat zou het kosten. 

Heb je reeds fysieke winkel? Plaats dan niet meteen al je artikelen online, maar maak een zorgvuldige selectie. Je kan bijvoorbeeld opteren om de best verkopende of de meest onderscheidende producten online te plaatsen. Het is echter geen garantie dat de artikelen die in je winkel goed verkopen, het online ook goed doen. Dat vraagt wat experimentatie. Krijg je iets in je winkel niet verkocht, dan kan je het op je webshop nog eens proberen. Je zou ook een online koophoek met artikelen in promotie kunnen aanbieden. 

Klant

Wie neem je als doelpubliek? Wil je je richten tot gezinnen, jongeren, jonge koppels, mensen van middelbare leeftijd,..? Dit is een vraag waarover je goed zal moeten nadenken. Op basis van je gekozen doelpubliek zal je een andere schrijfstijl moeten aanbieden, iets andere producten in je assortiment moeten steken, de prijzen aanpassen, een andere advertentievorm moeten kiezen,.. 

Mogelijk doelpubliek

Het ene doelpubliek is bovendien al wat winstgevender dan andere. Wenst je doelpubliek vooral goedkope producten, dan zal je hoofdzakelijk op prijs moeten concurreren. Is het product elders aan een lagere prijs te koop, dan zullen deze klanten al snel afhaken. 

Type markt

Denk ook na over het type markt. Nemen we als voorbeeld de markt voor bruiloften: die paar klanten die je nu hebt, zullen binnen enkele maanden getrouwd zijn, waardoor je naar nieuwe klanten op zoek zal moeten gaan. Dit vraagt steeds nieuwe marketing- en reclame-inspanningen. Vergelijken we dit met de markt van schoenen: eens klanten jouw (web)winkel kennen en tevreden zijn, zullen ze terugkomen. Zo kan je een vaste klantengroep opbouwen en kan je je reclamekosten reduceren.

Niche

Een niche is een specifiek deel binnen een marktsegment, bijvoorbeeld de markt voor schoenen. Start je een webshop specifiek voor schoenen voor skateboarders, dan richt je je op één niche. Het voordeel is dat dit product slechts door een klein aantal spelers aangeboden wordt, waardoor consumenten minder alternatieven hebben. Bovendien kan je hierin diepgaande productkennis opbouwen, wat je op langere termijn een competitief voordeel zal geven. Het nadeel is daarentegen dat je je richt op een heel specifiek publiek. Hoeveel mensen zoeken naar zulke sportschoenen? Het potentieel om te groeien binnen een niche ligt daarom doorgaans ook eerder geografisch.

Niche

Concurrenten

Als startende (webshop)ondernemer kun je kiezen voor een markt waarin reeds veel concurrentie heerst, maar door het aanbieden van een product dat uniek is, kun je je toch onderscheiden van de andere reeds bestaande producten. Je zou daarentegen ook kunnen kiezen voor een specifiek deel van de markt, waarin nog geen of slechts heel weinig concurrentie heerst. In dit geval zit je op ‘het gat in de markt’. 

Kijk vooral wie de concurrenten zijn. Ben je in staat om met hen te concurreren? Kun jij iets méér bieden dan zij? 

Een businessplan opstellen

Bij de opstart van een webshop stel je een bussinessplan op. Hierdoor word je aangespoord om over je bedrijf na te denken. Je zal zo misschien op elementen stoten waaraan je nog niet eerder gedacht had.

Een businessplan bestaat onder andere uit een omschrijving van je doelgroep en van je assortiment of diensten, je financiële verwachtingen en een concurrentieanalyse. Meer gedetailleerde informatie over het opstellen van een businessplan vind je op de website  van Unizo.

Bedrijf opzetten

Heb je nog geen bedrijf en ondernemingsnummer? In 3 eenvoudige stappen kan je aan de slag!

Allereerst zal je een bankrekening voor je bedrijf moeten openen. Dit is cruciaal, aangezien je de geldzaken van je bedrijf liefst gescheiden houdt van je privévermogen. Daarna zal je de rechtsvorm van je onderneming moeten kiezen. Ga je voor een eenmansbedrijf, naamloze vennootschap of een bvba? Schrijf je vervolgens in bij een ondernemingsloket. Zij zullen jou inschrijven bij het sociaal verzekeringsfonds. Je onderneming zal zo opgenomen worden bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Daarnaast heb je in bepaalden sectoren vergunningen nodig voordat je aan de slag kan gaan.  

Lijkt dit je veel werk? Geen paniek, er  zijn heel wat organisaties en partijen die je hierbij kunnen helpen. Deze komen hieronder aan bod!

Heb je al een winkel en wil je nu ook een webshop opstarten? 

Bedenk een leuke naam voor je webshop. Deze naam zegt best iets over je bedrijf of over je producten, zodat mensen aan de naam kunnen zien wat je te bieden hebt. Het is vooral belangrijk dat je naam gemakkelijk te onthouden en te spellen is, zodat mensen deze snel op Google kunnen vinden. Controleer op deze website of de domeinnaam (de URL waarop je webshop gevonden kan worden) nog niet bezet is. Heb je een naam gevonden? Top, dan kun je op zoek gaan naar een logo en een unieke huisstijl. Deze dragen immers bij tot de identiteit van jouw webshop.

Partijen die je hierbij kunnen helpen

Zowel je bank, je boekhouder als je socialeverzekeringsfonds kunnen jou met de opstart van je webshop helpen. Ook via Unizo kan je een heleboel hulp en documentatie verkrijgen.  Zo sta je er toch niet helemaal alleen voor!

Bijstand

Conclusie

Bij de opstart van een webshop zal je allereerst moeten nadenken over de producten die je wil aanbieden. Als starter begin je best met een klein assortiment. Heb je al een fysieke winkel, dan maak je best een selectie in plaats van meteen al je producten online te plaatsen. Denk ook na over de doelgroep die je wil bereiken, het type markt en de reeds bestaande concurrenten. Om een webshop te kunnen opstarten, zal je eerst een businessplan moeten opstellen. Zo word je gedwongen om op een andere manier naar je ideeën te kijken. Ben je daar klaar mee, dan kan je je webshop in 3 eenvoudige stappen opstarten! Je staat er echter niet alleen voor: er zijn een heleboel partijen en organisaties die jou hierbij kunnen helpen! 

Aangezien dit de eerste keer is dat je een webshop opent, is het handig om met een checklist te kunnen werken. Zo mis je geen enkele kritieke fase! 

Lieselot Vercauteren

Lieselot Vercauteren

Lieselot is stagiaire copywriter bij KMO Shops. Daarnaast heeft zij een passie voor lezen, skiën en uiteraard de wijde wereld ontdekken met haar vrienden.
Deel dit artikel:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Beoordeel dit artikel en laat ons weten wat je ervan vindt
0/50 ratings
  • Zoeken
  • Categoriën
Categorieën
  • Deel nu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google