Een Webshop Starten?
Een webshop beginnen in 7 eenvoudige stappen!
- Bereik je klanten altijd en overal dankzij een professionele webshop
- Ontdek hoe je eenvoudig een webshop kan starten
- Onze klanten geven ons 4,9 op 5
Komt dit bekend voor?
- Je hebt een fysieke winkel en overweegt om je producten of diensten ook online aan te bieden.
- Je wil graag een online catalogus creëren voor klanten en prospecten.
- Je hebt een bestaande webshop, maar die is dringend aan vernieuwing toe.
Overweeg je een Webshop te Starten?
Heb je een bestaande zaak en wil je een webshop starten? Of heb je altijd gedroomd van je eigen e-commerce onderneming te starten?
De voordelen van met e-commerce starten zijn niet op één hand te tellen:
- Een webshop is 24/7 toegankelijk
- Een webshop laat je toe een groter doelpubliek te bereiken
- Een webshop is een goedkope manier om een winkel te starten
Een succesvolle webwinkel starten met een origineel product is de droom van veel ondernemers. Maar er komt heel wat bij kijken. In deze uitgebreide handleiding kijken we naar wat echt nodig is om een succesvolle webshop te lanceren.
Je leert alles wat je moet weten. Van het maken van mooie productfoto’s van nieuwe producten tot het opzetten van een e-mailmarketing campagne gekoppeld aan je e-commerce platform.
Goed nieuws: een webshop starten was nog nooit zo eenvoudig!
Het maakt niet uit of het de eerste keer is dat je een onderneming start of reeds een ervaren ondernemer bent. In deze handleiding bespreken we je hoe je een online webwinkel kunt starten in enkele eenvoudige stappen.
Onze doelstelling is om er voor te zorgen dat jouw webshop deze week nog volledig startklaar is, inclusief producten. Laten we samen jouw e-commerce starten. Misschien realiseer je deze week zelfs al je eerste online verkopen!
Laten we eerst even starten met een inhoudsopgave zodat je eenvoudig je weg door deze handleiding vindt:
- Stap 1: Doe marktonderzoek
- Stap 2: Selecteer producten om online te verkopen
- Stap 3: Bepaal via welk platform je online wil verkopen
- Stap 4: Voeg de producten professioneel toe
- Stap 5: Zorg dat klanten kunnen betalen
- Stap 6: Voldoe aan de e-commerce wetgeving
- Stap 7: Maak je webshop bekend
Klaar om jouw webshop te starten? … Daar gaan we dan!
Een webshop starten zonder zorgen ?
Contacteer ons vandaag nog voor een eerste kennismaking
Volledig vrijblijvend
1. Doe marktonderzoek
Een webshop beginnen gaat meestal vooraf aan een kort marktonderzoek. Een marktonderzoek betekent niet dat je maanden onderzoek moet doen. Wel is het verstandig om eens even te kijken wie jouw potentiële klanten en wie jouw (online) concurrenten zijn. Een marktonderzoek doen neemt wat tijd in beslag, maar deze tijdsinvestering verdien je snel terug!
Hoe meer je te weten komt over je doelpubliek, hoe beter de beslissingen die je zal nemen. Zo zal je beter kunnen beslissen welke items je online gaat verkopen, de bijhorende prijszetting en welke marketingkanalen het meeste potentieel hebben.
Hoe doe ik een marktonderzoek?
Een goed marktonderzoek omvat steeds het volgende:
Analyse van je concurrenten: maak een lijst van je offline concurrenten (zonder webshop) en online concurrenten. Analyseer hoe zij zich positioneren (goedkoop, kwaliteit, duurzaam, etc) en wat ze verkopen (alles, deel assortiment, etc)
Analyse van je doelpubliek: wie koopt jouw producten of vergelijkbare producten? (geslacht, leeftijd, interesses, etc) Wat zijn doorgaans hun wensen? Koopt jouw doelpubliek reeds online? Via welke kanalen kan je dit doelpubliek het beste bereiken?
Op basis van bovenstaande denkoefening kan je vervolgens best wat conclusies trekken:
Vond je weinig online concurrenten? Dan kan je zeker een voordeel opbouwen en een stevige startpositie uitbouwen!
Vond je best wel wat concurrenten? Vraag jezelf dan eerst af hoe jij je gaat onderscheiden van deze concurrenten! Ga je concurreren door jezelf te presenteren als kwalitatiever? Ecologischer? Goedkoper? Een doordacht bestelproces? Een toffe aankoop-ervaring? …
Succesvolle strategieën
Er zijn enkele succesvolle strategieën die we vaak zien bij de meest succesvolle webshops. We lichten deze hier even toe:
Onze meest succesvolle klanten starten vaak een webshop binnen een bepaalde ‘niche’. Een webshop opstarten in een niche betekent starten met een beperkt gamma van producten voor een specifiek doelpubliek. Binnen een niche heb je namelijk minder concurrentie en heb je betere winstmarges. Naarmate van tijd wordt dan langzamerhand uitgebreid naar méér aanleunende niches. Dit tot dat de webshop een uitgebreid gamma van productcategorieën heeft.
Voorbeeld: de niche-strategie werd bijvoorbeeld ook gebruikt door Coolblue in zijn beginjaren. Coolblue begon initieel als mp3man.nl. Dit was een webshop voor Mp3-spelers. Voor wie zich niet goed meer herinnert weet wat een Mp3-speler is, hier een weblink! Na twee jaar ervaring in het verkopen van Mp3-spelers begonnen ze eveneens digitale camera’s te verkopen via digicamshop.nl. Vier jaar later ook geheugenkaarten en smartphones en de rest is geschiedenis!
Een tweede succesvolle strategie is de “loss-leader” strategie. Hierbij combineer je een mooie promotie om klanten te lokken in combinatie met doordachte “cross-selling” en “up-selling”. Je geeft dan één of meerdere producten een scherpe korting om potentiële klanten naar jouw online winkel te lokken. Vervolgens ga je de potentiele klanten stimuleren om toch dat net iets duurdere product te kopen (up-selling) alsook eventuele accessoires en gerelateerde producten te kopen (cross-selling).
Uiteraard zijn er nog eindeloos veel andere succesvolle strategieën voor online verkopen. Enkele voorbeelden zijn:
- Een webshop beginnen voor een product dat vaak nog in de winkel zelf gekocht wordt. Ze kan je een competitief voordeel opbouwen omdat je er vroeg bij bent met online verkopen.
- Exclusiviteit verkrijgen van een leverancier voor een bepaald productengamma binnen een bepaalde regio, en zo de enige nabije online aanbieder zijn.
- Een memorabele aankoop-ervaring aanbieden aan klanten via een gepersonaliseerd pakket met een gepersonaliseerde boodschap.
Uiteraard zijn er nog talloos veel andere succesvolle strategieën voor een webshop starten succesvol te maken. Het belangrijkste is dat je zelf nadenkt op basis van je marktonderzoek welke strategie jij gaat hanteren!
Een businessplan opstellen?!
Naast het marktonderzoek en het vinden van een succesvolle strategie, is het steeds verstandig een business-plan op te stellen voor jouw online winkel. Dit plan zal je aanzetten om over je bedrijf na te denken en jouw webshop beginnen zal veel vlotter gaan. Zo zal je met vragen geconfronteerd worden waaraan je niet eerder gedacht had. Je kunt je businessplan of ondernemingsplan zien als een nuttig draaiboek.
Als je nog geen goede bedrijfsnaam, zakelijke bankrekening of btw-nummer hebt, zul je nog enkele bijkomende stappen moeten ondernemen. Er zal wel wat op je afkomen, maar daar hoef je geen schrik voor te hebben. Een heleboel organisaties en partijen staan namelijk klaar om je hierbij te helpen!
Een webshop starten zonder zorgen ?
Contacteer ons vandaag nog voor een eerste kennismaking
Volledig vrijblijvend
2. Selecteer producten om online te verkopen
Na het marktonderzoek ga je bepalen welke producten je gaat verkopen via je online winkel.
Je wil met e-commerce starten, maar je hebt nog geen leverancier? Dan kan je via Google eenvoudig groothandelaars terugvinden! Daarnaast zijn er vaak ook beurzen in binnen- en buitenland waar je verschillende groothandels kan terugvinden.
Vind geschikte leveranciers en maak steeds goede afspraken met de groothandelaars. Bespreek de prijzen, eventuele minimum besteltotalen, bulkkortingen, eventuele exclusiviteit binnen een bepaalde regio, levertijden, dienstverlening na verkoop, etc.
Om te bepalen met welke items je uiteindelijk gaat starten op je webshop, dien je volgende aspecten in rekening te nemen:
- Selecteer producten waarvan je kennis hebt (en idealiter passie voor hebt)
- Selecteer producten met gezonde winstmarges
- Start met producten die eenvoudig verzonden kunnen worden
Productkennis
Een eigen webshop starten omvat uiteraard meer dan een nieuwe webwinkel online zetten en vervolgens winst draaien. Een online winkel beginnen vraagt enige tijd en geduld. Daarom is het belangrijk dat je enige passie hebt voor de producten die je online wil verkopen. Dit verzekert dat je de nodige motivatie hebt om door te zetten!
Ook productkennis is essentieel. Klanten kopen liever van iemand die productkennis heeft dan van een verkoper. Ook op een online winkel kan deze productkennis goed in de verf gezet worden! Ook zelfgemaakte producten kunnen een leuk idee zijn voor wie een webwinkel begint.Winstmarges
Minstens even belangrijk is dat je producten selecteert die gezonde winstmarges hebben. Dit laat je toe om af en toe eens een aantrekkelijke promotie te doen zonder verlies te draaien, alsook op termijn een gezonde en goed draaiende webshop uit te bouwen.
Verzending
Selecteer tenslotte ook producten die eenvoudig verzonden kunnen worden. Dit betekent niet noodzakelijk enkel producten die klein zijn en weinig wegen, maar vermijd wel zaken die meer dan 30 kg wegen, producten die vallen onder strikte hygiënische voorschriften of producten die kunnen breken tijdens transport.
Uiteraard zijn er gespecialiseerde oplossingen voor zware producten, producten die vers of gekoeld moeten blijven alsook breekbare producten. Deze hebben echter doorgaans beduidend hogere verzendkosten.
TIP: vermijd in eerste instantie producten van bekende/grote merken. De reden hiervoor is dat consumenten deze typisch kopen in de door hen reeds vertrouwde winkels, vermits ze reeds weten waar ze dit kunnen kopen. De concurrentie op dergelijke bekende/grote producten is doorgaans ook behoorlijk groot. Uiteraard kan je jouw webshop starten met bekende/grote merken, maar reken niet op deze om initieel je best verkopende producten te zijn. Naarmate je webshop bekender wordt en klanten terugkeren naar je webshop, kan je zeker ook mooie winstmarges draaien op bekendere merken.
3. Bepaal via welke platformen je online wil verkopen
Een volgende belangrijke beslissing is bepalen via welke online verkoopkanalen je jouw producten gaat aanbieden.
De belangrijkste verkoopkanalen in België en Nederland zijn een website met daarop een online winkel, een Facebook-bedrijfspagina met Facebook Shop, een Instagram-bedrijfspagina met Instagram Shop, externe platformen en tenslotte Google Ads en Google Shopping.
We lichten hieronder elk verkoopkanaal toe qua voor- en nadelen.
Webshop
Met e-commerce starten heeft als grootste voordeel dat je goed vindbaar bent in de zoekmachines. Een webshop is je fysieke winkel op het internet. Je kan bovendien je eigen verhaal communiceren en je betaalt geen marketingkosten wanneer klanten rechtstreeks bij jou bestellen. Dit zorgt er voor dat je winstmarge maximaal is. Een professionele webshop starten is hedendaags zonder twijfel het belangrijkste kanaal om online te verkopen. Het boost je online zichtbaarheid en geeft je klanten de mogelijkheid om populaire producten te shoppen. Je kunt er voor kiezen om je webshop te laten maken of om zelf een webshop te bouwen.
Facebook Shop
Facebook is het grootste sociale media platform wereldwijd met meer dan twee miljard gebruikers. Een webshop starten via een Facebook-bedrijfspagina wordt daarom steeds populairder. Facebook geeft namelijk bedrijfseigenaars méér en méér middelen om aan hun Facebook-bedrijfspagina ook een webshop te koppelen.
Vermits dit vandaag in België nog niet zo bekend is, geeft starten met een Facebook-shop een competitief voordeel. Heb je reeds enkele honderden of meer Facebook-volgers? Dan is dit zeker een verkoopkanaal om te overwegen! Merk echter wel dat Facebook geen bestelproces en betalingsverwerking voorziet. Hiervoor dien je beroep te doen op een webpartner die een dergelijke integratie kan opzetten.
Een Facebook shop in combinatie met een eigen webwinkel kan dus een sterke combinatie zijn.
Instagram Shop
Instagram is het snelst groeiende sociale platform en leunt perfect aan om je producten in de kijker te zetten. Met meer dan één actieve miljard gebruikers op Instagram, besliste Facebook in 2018 om ook aan Instagram webshop-functionaliteiten te koppelen. Dit opdat handelaars ook via Instagram kunnen verkopen. Merk echter wel dat Instagram geen bestelproces en betalingsverwerking voorziet. Hiervoor dien je beroep te doen op een webpartner die een dergelijke integratie kan opzetten.
Externe platformen
Een andere optie is online verkopen via externe platformen zoals bijvoorbeeld het partner-programma van Bol.com, 2dehands.be of marktplaats.nl.
Het nadeel is dat deze doorgaans een behoorlijk percentage van je omzet afnemen, waardoor je winstmarge vaak laag uitvalt. Een vaak gebruikte strategie is om je producten aan te bieden via dergelijke platformen in combinatie met een eigen webshop. Vele potentiële klanten op platformen zoals Bol.com zullen snel ook even zoeken in Google of ze rechtstreeks via jou kunnen bestellen.
Google Ads
Je kunt ook adverteren via Google Ads. Deze marketingtool laat je toe om tegen betaling bovenaan te staan in de zoekresultaten van Google. Je betaalt enkel en alleen wanneer er ook echt geklikt wordt op jouw advertentie op Google.
Om een idee te geven: voor iemand die bijvoorbeeld zoekt op “sportschoenen kopen” en vervolgens klikt op jouw advertentie en geleid wordt naar jouw webshop betaal je gemiddelde 0,71 euro. De vraag die je jezelf moet stellen is: stel dat je een fysieke sportschoenen-winkel had, zou je dan bereid zijn om 0,71 euro te betalen per persoon die binnenwandelt in jouw winkel – wetende dat deze persoon op zoek is naar sportschoenen.
Google Shopping
Tenslotte voorziet Google ook specifiek voor aanbieders van producten Google Shopping. Deze marketing-tool laat toe om jouw producten rechtstreeks te tonen binnen de zoekresultaten.
Stel dat iemand zoekt op “Hondenhok kopen”, dan kan je via Google zorgen dat enkele van jouw populairste honden hokken direct zichtbaar zijn met naam, foto en prijs. Wanneer potentiële kopers dan klikken op het product, worden ze direct geleid naar het juiste product op jouw webshop. Wil je gebruik maken van Google Shopping dien je te verzekeren dat jouw online winkel hiermee compatibel is.
Extra: Microsoft Ads
Gratis “webshop starten” tip: vaak vergeten, maar niet te onderschatten is Microsoft Ads! Jawel, het zoekplatform van Microsoft, genaamd “Bing”, heeft ook behoorlijk wat webverkeer. Vermits dit vaak vergeten wordt, is de concurrentie hierop vaak nagenoeg onbestaande en kan je hierop behoorlijk goedkoop adverteren.
TIP: wanneer je kiest voor een bepaalde webshop-platform om jouw webshop te starten, ga dan steed na of er integraties zijn met een Facebook-Shop, Instagram-Shop, Google Ads, Google Shopping en externe verkoopplatformen.
Een webshop starten zonder zorgen ?
Contacteer ons vandaag nog voor een eerste kennismaking
Volledig vrijblijvend
4. Voeg de producten professioneel toe
Heb je beslist met welk webshop-platform je wil starten en via welke verkoopkanalen je gaat lanceren? Dan kan je de geselecteerde producten professioneel aan je webshop toevoegen. Hoe meer kwalitatieve informatie, hoe meer kans dat het product online verkocht wordt.
Houd rekening met de volgende aspecten wanneer je producten online toevoegt:
Duidelijke productnamen (kort en krachtig)
Kwalitatieve productfoto’s
Duidelijke omschrijving (inclusief alle specificaties dat een potentiële klant dient te weten om een aankoop te maken
TIP: voor enkele tientallen euro’s kan je bovendien een behoorlijk professionele eigen fotostudio opzetten. Dit kan je foto’s een nog professionelere uitstraling geven met weinig moeite.
Een veelzeggende productnaam
Voor een duidelijke productnaam en omschrijving, dien je te beroepen op jouw productkennis. Bedenk welke informatie potentiële klanten zouden willen weten vooraleer ze zouden beslissen om over te gaan tot een aankoop. Als er verschillende aanbieders zijn, hoe kan jij er uit springen met de naam?
Kwalitatieve foto's
Het toevoegen van kwalitatieve productfoto’s is eveneens belangrijk. Je potentiële klanten kunnen het product niet aanraken. Biedt hen dus een zo goed mogelijk beeld van wat ze kopen. Vele groothandelaars voorzien foto’s van hun producten. Jij kan en mag deze gebruiken wanneer je start met een nieuwe webshop.
Uiteraard zijn er ook leveranciers die geen bruikbare foto’s hebben. In dit geval moet je deze zelf voorzien. Daarom kies je best voor webwinkel software dat een geïntegreerde mobiele applicatie heeft. Dit maakt het mogelijk om vanaf je smartphone foto’s te nemen van je producten en ze vervolgens direct online te verkopen. Zo vermijd je het omslachtige proces van foto’s nemen, deze op je bureaublad te zetten en vervolgens pas toe te voegen aan je webwinkel.
Een duidelijke product-omschrijving
Houd er rekening mee dat je mogelijkse klanten het product niet in het echt kunnen zien. Daarom is een duidelijke productomschrijving essentieel voor een succesvolle webwinkel!
In je product-omschrijving moet staan: feiten, ook wel specificaties, attributen of technische eigenschappen van een product genoemd. Nemen we het voorbeeld van een camera, dan vermeld je onder andere het aantal megapixels van de camera en de grootte van de lens. Beschrijf verder hoe het product eruit ziet. Grijs met wit, stijlvol design,… Vermeld zeker ook welke items meegeleverd worden. Is de oplader inbegrepen?
Contactgegevens
Verder raden we steeds aan om aan te geven hoe potentiële klanten je kunnen contacteren voor meer informatie over het product tijdens het online shoppen.
Het vermelden van contactgegevens (email, telefoon, etc) straalt vertrouwen uit en toont dat je begaan bent met de klant. We raden aan om ook bij elk product een artikelnummer te zetten. Dit artikelnummer kunnen ze dan gebruiken om naar het product te verwijzen.
En nu zorgen dat je producten gevonden worden!
Wil je een webshop starten met meer dan 250 producten? Dan is het ook aanbevolen om een zoek-functionaliteit te hebben op jouw webwinkel. Dit om te zorgen dat klanten eenvoudig producten kunnen terugvinden door middel van verschillende filters (op basis van prijs, categorie, etc).
Meer tips over producten toevoegen op je webshop?
Wil je meer praktische tips hoe je jouw producten snel maar toch professioneel aan je website kan toevoegen? Mis dit artikel dan zeker niet! Hierin lees je uitgebreid waaraan je zeker moet denken en tonen we voorbeelden van hoe het wel en niet moet. Een aanrader!
Een webshop beginnen zonder zorgen ?
Contacteer ons vandaag nog voor een eerste kennismaking
Volledig vrijblijvend
5. Zorg dat klanten kunnen betalen
Kies een partner voor je online betalingsverkeer
Om betalingen via je webshop mogelijk te maken, zal je beroep moeten doen op een Payment Service Provider, afgekort PSP. Een PSP is het bedrijf dat jouw online betalingsverkeer regelt. Zij bieden bovendien een heleboel betaalmethoden aan, zoals Visa, Mastercard en Bancontact, zodat jij niet met elke betaalmethode afzonderlijk een contract moet afsluiten.
Bepaalde PSP’s zullen abonnementskosten aanrekenen, anderen een eenmalige opstartkosten en nog andere zullen een vast bedrag of percentage per transactie aanrekenen. Verkoop je vooral artikelen aan grote bedragen, dan zal een vast bedrag je beter uitkomen. Kijk dus goed na wat voor jouw bedrijf het voordeligste is. Aangezien er tussen deze aanbieders veel concurrentie heerst, worden de tarieven bovendien steeds goedkoper!
In de Benelux zijn Mollie en MultiSafePay de grootste spelers. Er zijn nog tientallen andere aanbieders, waardoor je keuze genoeg hebt! Kies wat past bij jouw ecommerce platform.
Wil je meer te weten komen over Payment Service Providers en alles wat daar bij komt kijken? Dan kan je hierover meer informatie in dit artikel vinden. Hierin komen de belangrijkste PSP’s uitgebreid aan bod!
Optimaliseer de betaalervaring
Nu je een PSP gekozen hebt, kan je starten met online betalingen te aanvaarden. Wist je dat uit online enquêtes blijkt dat de meeste bestellingen in deze laatste fase geannuleerd worden? Onaangekondigde kosten, een te lang durend betalingsproces, het verplicht aanmaken van een account… Er zijn tal van redenen waarom klanten hun winkelkar achterlaten. Gelukkig kan je hier iets aan doen!
Tips om je klanten de ideale betaalervaring te bezorgen!
Eerst en vooral: maak de betaalpagina eenvoudig! Klanten moeten de mogelijkheid hebben om nog artikelen toe te voegen of toch een item te verwijderen. Daarnaast moeten de stappen die klanten dienen te ondernemen duidelijk aangegeven worden. Verdermeer, als klanten toch nog een vraag zouden hebben, moeten ze de mogelijkheid hebben contact met je op te nemen. Geef klanten de mogelijkheid om het item te kopen zonder een account te moeten aanmaken. Klanten vinden dit namelijk erg vervelend!
Als laatste is het erg belangrijk om vertrouwen te creëren. Bezorgdheid over de betrouwbaarheid van een webshop is namelijk ook één van de redenen waarom klanten afhaken. Voeg daarom beoordelingen van andere klanten en andere waardevolle content toe.
Ook een bekend veiligheidslabel zoals BeCommerce, SafeShops of het Unizo E-Commercelabel kunnen het nodige vertrouwen geven aan je potentiële klanten om bij jou hun bestelling te plaatsen.
6. Voldoe aan de e-commerce wetgeving
Ga je een webshop opzetten, blijf dan steeds op de hoogte van nieuwe e-commerce regelgeving. Deze is steeds namelijk aan verandering onderhevig. De belangrijkste regelgevingen en wettelijke vereisten omtrent online verkopen zijn:
Verplichting tot identificatie: wanneer je een webwinkel start, dien je steeds je bedrijfsnaam, adres, ondernemingsnummer en bankrekeningnummer te vermelden
Vermelding totaalprijs: tijdens het bestelproces dient de totaalprijs steeds duidelijk vermeld te zijn (inclusief eventuele kosten voor verzending of verwerken betaling)
Wetgeving rond privacy (ook wel bekend als GDPR): web-bezoekers dienen steeds gevraagd hun toestemming gevraagd te worden wanneer je gegevens over hen verzameld (het opt-in principe)
Vermelding van het herroepingsrecht: in de algemene voorwaarden dient steeds een duidelijke vermelding te zijn van het recht op een bedenktermijn van veertien dagen (merk op dat dit herroepingsrecht niet van toepassing is op alle producten)
Uiteraard kunnen we nog een tijdje doorgaan met allerlei wetgeving omtrent online verkopen. Bovenstaande zijn zonder twijfel de belangrijkste aspecten. Hou ook rekening wetten en regels in andere landen wanneer je gaat voor internationaal verkopen.
TIP: kies steeds voor een webshop-platform of webshop-partner die conform werkt met de Belgische wetgeving omtrent e-commerce alsook de Europese wetgevingen omtrent e-commerce en privacy.
7. Maak je webshop bekend
Zelfs met de mooiste webwinkel ter wereld met prachtige producten zal je geen geld verdienen als niemand je kan vinden. Online zichtbaarheid is hier de sleutel naar succes.
In eerste instantie raden we steeds aan om je eigen webshop eerst te introduceren bij vrienden, familie en bestaande klanten. Op deze manier kan je jouw webshop beginnen zonder risico en eerste ervaringen opdoen in het verzenden van pakketjes en wat hierbij komt kijken. Verzamel vervolgens van hen feedback op het bestelproces en de communicatie. Deze ‘eerste klanten’ zullen wel iets meer vergevingsgezind zijn als er toch iets fout zou gaan.
Optimaliseer je webshop en lay-out vervolgens op basis van de feedback die je krijgt van deze eerste klanten. Van zodra je je eerste bestellingen hebt verwerkt en routines hebt kunnen opbouwen, is het tijd om de webshop op te starten bij het grote publiek!
De meest gebruikte marketing-methodes om een webshop bekend te maken zijn content-marketing, social-media, online adverteren en email-marketing.
Content marketing
Content marketing, een onderdeel van Search Engine Optimization (SEO) omvat alles omtrent het optimaliseren van de vindbaarheid in de zoekmachines van jouw webshop. Schrijf kwalitatieve teksten over de verschillende producten die je verkoopt. De zoekmachines zullen dit opmerken en je hiervoor belonen! Via content-marketing genereer je dus meer webverkeer naar je webshop. Dit resulteert uiteraard in meer bestellingen en omzet. Met andere woorden: start en blog en schrijf nuttige beschrijvingen die relevant zijn.
Social Media marketing
Social Media marketing werd reeds eerder behandeld in de sectie over verkoopkanalen. Het is hierbij belangrijk dat je kiest voor een webshop-platform of webshop-partner dat integreert met de sociale media waarop jouw doelpubliek aanwezig zijn. We raden steeds aan om bij de start je aandacht te leggen op maximum één sociaal medium. Zo kan je je inspanningen hierop concentreren en ervaring op te doen en vervolgens groeien.
Een webshop beginnen zonder zorgen?
Contacteer ons vandaag nog voor een eerste kennismaking
Volledig vrijblijvend
Online adverteren
Online adverteren en betaalde advertenties– ook wel Pay-Per-Click genoemd – is de eenvoudigste manier om snel resultaten te boeken. Je betaalt letterlijk Google (of Microsoft) om geïnteresseerden naar jouw webshop te brengen. Gelukkig heeft Google het opzetten van een Google Ads account zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Iedereen kan dit zelf beheren in ondersteuning met een ervaren webshop-partner.
Email marketing
Email marketing omvat het automatisch sturen van professionele e-mails naar potentiële of bestaande klanten. Je dient deze mailinglijst correct op te bouwen met toestemming van alle geadresseerden. Heb je reeds een bestaande zaak en wil je ook een eigen webshop starten? Dan heb je vermoedelijk reeds een kwalitatieve mailinglijst.
Plaats op je website de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een maandelijkse nieuwsbrief. Vraag eveneens alle klanten die een bestelling plaatsen of ze zich willen inschrijven voor deze nieuwsbrief.
Email marketing is voornamelijk goed in het zorgen dat klanten teruggaan naar jouw webshop. Je hebt nu al die moeite gedaan om je eerste bestellingen binnen te halen… dan is het maar een kleine moeite om hen elke maand een email te sturen met allerlei tips en promoties. De contacten in je mailinglijst zijn reeds vertrouwd met je webshop. Je hebt dus veel meer kans om terugkerende aankopen te genereren.
Andere
Wil je een webwinkel beginnen dan zijn er nog een pak meer mogelijkhedenom deze in de markt te zetten. Eén van onze klanten had een kortingscode aangemaakt van 10%, deze afgedrukt op visitekaartjes en in de winkel gelegd. Voor ze het wist, kwamen er bestellingen binnen van allerlei klanten die nooit in de winkel waren geweest. Zo zijn er nog eindeloos veel verhalen over hoe een webshop succesvol gestart kan worden.
Probeer in te spelen op mond tot mondreclame met unieke ideeën. Deze volgende stappen zijn minstens even belangrijk als een goed productidee.
Een laatste woord over een webshop beginnen
Proficiat – je bent tot op het einde van onze handleiding geraakt… en je bent nu een expert in een eigen webshop starten!
Voordat ik je laat, is hier nog een laatste advies: er toch komt nooit een moment waarop de sterren allemaal op één lijn liggen.
Wacht dus niet op dat “perfecte” moment. Wat is er toffer dan echt ondernemen? Ga er gewoon voor en start vandaag nog met een online winkel!
Vond je deze handleiding nuttig? … en ik hoop dat dit zo is! (want ik heb er mijn hart en ziel ingestoken) … Deel deze dan even met je vrienden en aspirant-ondernemers, dit in ruil voor onze eeuwige dankbaarheid!
De prijs om een professionele webshop te starten varieert behoorlijk. Eerst en vooral gaan we steeds luisteren naar jouw wensen en houden hierbij zoveel mogelijk rekening met jouw budget. Typisch variëren onze prijzen duizend tot vierduizend euro éénmalig voor de ontwikkeling van een professionele webshop. Uiteraard hebben we al webshops gemaakt voor minder alsook voor meer, maar het merendeel zit in deze prijsklasse. Wil je ook een kant-en-klare webshop bestellen, vraag dan zeker een gratis offerte aan.
Uiteraard kan je zelf een webshop maken met een webshop-builder. Je kan eveneens zelf zonnepanelen installeren, maar doorgaans laat je deze dingen beter doen door professionals. Voor projecten waar onze klanten minder startkapitaal hebben, werken wij soms met een kwalitatieve webshop-builder opdat we de ontwikkelingskosten kunnen drukken en onze focus volledig kunnen leggen op het ontwerp en de online vindbaarheid.
Een professionele webshop opleveren duurt doorgaans twee weken inclusief een professionele training waarbij we jou uitleggen hoe je zelf jouw webshop beheert en producten kan toevoegen.
Onze klanten aan het woord
VAN KLEIN TOT GROOT UIT DE MEEST DIVERSE SECTOREN
Eyeland Optics Videocase
- Goede begeleiding in alle stappen
- Heel veel positieve feedback op de webshop
- Handig bestellingen te zien via de mobiele app
Antwerpse Super Beenhouwerij Videocase
Ik heb ongeveer een maand de webshop en heb al 12 à 13 bestellingen binnen, het gaat beter dan verwacht!
- Had het eigenlijk duurder verwacht
- Eerste bestelling al na amper twee werkdagen
- 12 à 13 bestellingen in de eerste maand
Dierenwinkelshop Videocase
- Amper extra werk dankzij de mobiele applicatie
- Eerste bestelling al na amper twee werkdagen
- Steeds méér en méér pakketten
Meer dan 1734 klanten vertrouwen op KMO Shops
An Vaccaro
Meer weten over een webshop starten?
Onze specialisten staan steeds klaar met gratis advies. Aarzel niet om An en haar collega’s te contacteren via e-mail of telefoon.